Åndens fylde og Åndens gaver
Av Oddvar Søvik -fra annonsebilag til Vårt Land 21.mars 2015
Selv om vi har arrangert
Oasestevner og Oasehelger
i 35 år, er det fortsatt mange
kristne som ikke har hørt om
det rike liv Jesus lover sine:
«Den som tror på meg, fra hans
indre skal det, som Skriften sier,
renne elver av levende vann.»
Dette sa han om Ånden de som
trodde på ham, skulle få.
Joh 7v37-39 Han sa også: «Jeg er kommet
for at dere skal ha liv og overflod.» Joh 10v10b.
Det betyr ikke materiell overflod,
men et liv som flyter over
av kjærlighet og kraft til andre,
midt i vår svakhet.
Paulus taler om samme sak
i Ef 5v17-20.

Hva betyr det å bli fylt av Ånden?
Dette skriver Paulus til en menighet som var blitt merket
med et segl, Den Hellige Ånd
som var lovt, Ef 1v13. De hadde
altså fått Den Hellige Ånd, de
var døpt til Kristus, de var født
av Ånden, de var blitt Guds
barn. Det går ikke an å bli fylt
av Ånden hvis du ikke er født
av Ånden. Du kan ikke bli fylt
av noe du ikke har!Å bli fylt av betyr å bli behersket
av. Sammenligningen
med vin er treffende. Den som
er full p.g.a vin, er behersket av
alkoholen. Det fører til utskeielser.
Men den som er fylt av Ånden, er behersket av Ånden.
Det fører til et liv i lovsang og
takknemlighet selv i trengsel
og motgang. Det fører til et
liv der vi bærer Åndens frukt
som er kjærlighet, glede, fred,
overbærenhet, vennlighet, godhet,
trofasthet, ydmykhet og
selvbeherskelse. Gal 5v22-23.
Da får vi vandre i Åndens kraft
og tjene med de gaver Gud gir
oss.
I Ef 5v18 er denne oppfordringen
gitt i presens, imperativ,
flertall, passiv.
- Presens på gresk uttrykker
det som ikke er avsluttet: Bli
fylt og bli stadig på nytt fylt,
kan vi oversette det.
-Imperativ er bydeformen: Det
er en ordre! Det er Herrens
vilje, v.17.
- Flertall betyr at dette er for
alle kristne, ikke bare for spesielt,
religiøst interesserte!
-Passiv betyr at det er noe som
må skje med oss. Det skjer når
vi lever nær Jesus i Ordet, ber
han fylle oss og går der han
leder oss.
For de fleste skjer dette
som en gradvis prosess. Det
har vi også eksempel på i Apg,
da brukes det imperfektum, av
verbet fylle. I Apg 13v52 leser
vi: Men disiplene ble fylt av
glede og Den Hellige Ånd.
For andre kan det skje med
sterke markerte, opplevelser.
Det har vi flere eksempler på
i Apostlenes gjerninger. Da er
det brukt en annen form av verbet
som heter aorist og som på
gresk uttrykker det momentane
i fortiden. Disiplene ble fylt på
pinsedag, men de ble aoristfylt
på nytt og på nytt. Det er nok
denne første opplevelsen noen
kaller for «åndsdåp». Har man
levd et tørt og tomt kristenliv,
er det ikke så rart om en den
første erfaringen av Ånden
skaper en stor forandring.
Måten er ikke det viktigste,
men at vi stadig lever fylt av
Den Hellige Ånd. Det er som
med omvendelsesopplevelsen.
Noen blir frelst som ved et
lynnedslag. Andre som ved
en stille soloppgang. Men det
viktigste er å være frelst i dag
og leve i daglig omvendelse fra
synden.
Det er fint å høre vitnesbyrd
om at folk har opplevd sterke
ting med Herren. Har du gjort
det, så skal du takke Gud. Men
krev ikke alt alle skal oppleve
det på samme måte som deg.
Se heller ikke ned på dem som
ikke har samme erfaringer. Da
blir det lett et skille i kristenflokken,
et A-lag og et B-lag.
Bli ikke misunnelig på
andre som har hatt store opplevelser
med Herren, men jag
du også etter å kjenne Herren.
Det er ikke bare «den andre
velsignelsen» som noen
snakker om. Det er tusener av
velsignelser som venter den
som søker Herren.
Hva er Åndens gaver (nådegavene)?
Åndens gaver eller nådegavene
er en spesiell utrustning som
Den Hellige Ånd av nåde gir til
hvert medlem på Kristi legeme
for å gjøre en tjeneste som
bygger opp menigheten.
Vi er alle født med naturgaver,
evner og anlegg som vi
også skal tjene Gud med. Nådegavene
er åndelige fødselsgaver.
Men Gud som er både
Skaperen og Den Hellige Ånd,
han utruster oss ofte i forlengelse
av våre naturgaver. Gud
kan imidlertid gå helt på tvers
av naturgrunnlaget. Det ser vi
eksempler på både med Moses
og Jeremias. Begge unnskyldt
seg med at de ikke kunne tale.
Moses holder senere en tale
som fyller hele 5. Mosebok.
Jeremias klarte ikke la være å
profetere.Jer 20v9.
Nådegaver og tjenester
henger uløselig sammen.
Bibelen taler om utrustning til
faste tjenester så som apostel
(misjonær), profet, evangelist,
hyrde (pastor og eldste)
og lærer. Ef 4v11-13. Deres
primæroppgave er ikke å gjøre
alt arbeidet i menigheten, menå utruste de hellige til tjeneste
så de kan bli bygningsarbeidere
på/i Åndens tempel.
Videre taler Paulus om
ulike nådegaver for den enkelte
kristne. Her nevnes diakontjeneste,
rettledning (oppmuntre,
formane =sjelesorg),
gave til å gi, gave til å lede
(forstander, formann), barmhjertighet,
hjelpetjenester,
styringsgaver(administrere)
- Rom 12v4-8 og 1 Kor 12v28.
I 1.Kor 12v8-10 nevnes ni ulike
gaver som kan gis til enhver
kristen når situasjonen er der.
Disse kalles på grunnteksten
for Åndens åpenbarelse. Disse
gavene manifesterer på en
spesiell måte at Ånden er i
virksomhet. Her nevnes gave
til å tale visdom, kunnskaps
gave, trosgave, nådegaver til å helbrede, får kraft til å gjøre
under, gave å tale profetisk,
gave til å bedømme ånder,
ulike slag av tungetale, og
tydning av tungetale.
Det er viktig at vi blir klar
over våre nådegaver. Det gir
oss evne til å prioritere rett, det
frir oss både fra misunnelse og
mismot når vi vet at vi tjener
der Gud vil med de gaver han
har gitt oss.
Hva er den profetiske gave?
I den senere tid har det vært en
del fokus på denne gaven. Det
er bra, for Paulus oppmuntrer
oss først og fremst å søke
denne gaven: Jag etter kjærligheten,
søk åndsgavene med
iver, særlig det å tale profetisk.
1 Kor 14v1.
Den profetiske gaven kan ytre
seg på flere måter: Paulus sier
at den som taler profetisk taler
til oppbyggelse, formaning og
trøst. 1Kor 14v3.
Videre ser vi at når det
tales profetisk i menigheten, vil
synd bli avslørt. 1 Kor 14v24-25.
Den profetiske gave kan
også
hjelpe menighetsledelsen
til å ta rette avgjørelser. Paulus
og Barnabas ble kalt til misjonærtjeneste
ved et profetisk
budskap. Apg 13v2.
Da Timoteus ble innsatt og
utrustet til sin tjeneste, ble
forbønnshandlingen ledsaget
av profetiske ord. 1.Tim 1v18.
Det profetiske budskapet kan
også gjelde folk og forhold i
fremtiden. Profeten Agabus
varslet ved Ånden at en stor
hungersnød skulle ramme hele
verden. Det var den som kom
under keiser Claudius. Apgj 11v28.
Et profetisk budskap er
ikke ufeilbarlig. Derfor bør ikke
den som bærer frem et ord fra
Herren, starte med å si: «Så
sier Herren». Da tillegger man
seg selv for stor autoritet. Den
profetiske gave har ofte kommet
i vanry fordi menigheten
godtok uforbeholdent det som
ble sagt. Tenk på hvilke tragiske
konsekvenser det fikk for
den lille menigheten i Knutby i
Sverige!
Paulus lærer oss hvordan vi
skal forholde oss til et profetisk
budskap oss: Slukk ikkeÅnden, forakt ikke profetord,
men
(etter)prøv alt og hold fast
på det gode. 1.Tess 5v19-24.
Hvilke krav bør vi stille til et
ekte profetisk budskap?
- For det første må budskapet
stemme overens med Bibelen.Ånden kan tale utenom Ordet,
men aldri på tvers av det.
- For det andre må budskapet
samsvare med bekjennelsen
til Jesus Kristus og
forherlige ham. Joh 16v14.
- For det tredje må budskapet
prøves på frukten. Matt 7v15-16. I første rekke sikter
nok Jesus her til profetens liv,
om han bærer Åndens frukt.
Men dernest kan vel Jesu ord
også anvendes på profetiens
resultat. Sann profeti skaper
aldri frykt. Der budskapet
skaper forvirring, uro, splittelse
og strid, er neppe Guds Ånd virksom.
- For det fjerde må fremtidsbudskap
gå i oppfyllelse.
5 Mos 18v22.
Gud har stadig mer å gi. Jesus
sier at vi som har fått Ånden
skal be om den. Luk 11v13. Å
lengte etter en stadig rikere
fylde av Ånden er ikke opplevelsesjag,
men et bevis på at
man har funnet det man leter
etter.
Omsatt til .htm-format ved Asbjørn E. Lund