SEMINAR OM KJØNNSIDENTITETS-POLITIKK V. Helen Rose Andersen ( foreldre.net )
Birkeland 24.9.2024
Personene det gjelder, de med kjønnsinkrongruens, må møtes med respekt og støtte. Det er forskjell på individer og systemer, der menn. er en del av dem. Spørsmål som tas opp her:
1. Hvilken undevisning som forekommer i skole og barneager. 2. Sprsmålet om Fritak
3. Hva gjør vi? (politikere/ansatte/foreldre)
1. Når det gjelder hva som står om sex i læreverk, dreier det seg om pubertet, onani, det sensuelle.
Biologisk kjønn: Her opererer man med Interkjønn.
Frivillige organisasjoner som f.eks. Sex og Politikk er med å spre forvirring blant barn og unge.
Fra 1.8.99 ble det slutt på krav om kvalitetssikring av norske læreverk.
i Kunnskapsløftet (2029) styres av et Læreplanverk, med en overordnet del, der Kjønnsidentitet står nevnt. (Hvilket kjønn en identifiserer seg med/føler seg som.)
Det reises en rekke problemstillinger, i og med uklar/ny ordbruk:Er flytende og grenseløst det samme som mangfold?
Full tilgang til seksuell helse er blitt et viktig begrep i FN's (WHO's) bærekraftmål: 'Alle har krav på full tilgang til sin seksuelle identitet og sine seksuelle preferanser.
Begreper som transe: (flytende kjønn), skifte kjønn (juridisk kjønnsskifte; Lov 2016)
Bilde 1. Lettere å skifte kjønn -enn å endre navn-fra 2016
Undervisningen: Styres av kompetansemål: Lærerne kan stå fritt i å oppnå disse innen et tidsrom (eks. 1.-3.klasse). Spørsmål til elever synes mer styrt av fakta enn av følelser: Liker du det kjønnet du er tildelt? Er du fornøyd med hvordan du ser ut? (Som rollemodeller fremføres 'kjønnseksperter som Luca og E.E.P. Benestad) Elevene oppmuntres til å finne 5 fakta-feil om hen.
I en alder av 7-8.år får de spørsmål som: "Ville du være et annet kjønn for ett år="
På Stortinget ble det vedtatt at flagging med Pride flagg, var politikk, men i de fleste kommuner er det fritt fram for å vaie med ‘regnbue’-flagg (Bare at de mangler en farge på å være det -6 farger i stedet for 7 (roggbif).).
En film for 5.-7.trinn: Hvem er du? stiller opp noen trange kjønnsrollegrenser.
Trigges du av om du "er en som liker å pushe grenser"? Hva føler du deg som, er det avgjørende spørsmål. Men det finnes visst ingen fasit-svar: Det er fasiten: Det er kun du selv som avgjør. "Du bestemmer over deg selv, hvilket kjønn du er etc. -før en bestemmer tid for middag eller sengetid, for øvrig.
Bilde 2. En utsettes for påvirkninger fra mange ulike hold i ungdomstiden
2. Hva med Fritak?
Ett nettsted som anbefales er skeivteori.no.

Identiteter skal ivaretas. En skal bestrebe seg på ett skolemiljø for Alle elever. Det vektlegges samarbeid mellom skole og hjem i Læreplanens overordnede del.
Fritak er knyttet til når religion og/eller Filosofi kolliderer med den off. skolens, Fritak fra undervisning som er knyttet til et annet livssyn eller verdigrunnlag enn det foreldrene står for. Fritak er primært knyttet til aktiviteter.
Opplæringsplanen sier elever skal kjenne til begrepet kjønnsidentitet (at noen har det slik).
Skolen skal gi informasjon om hvordan skoleåret/undervisningen legges opp.
Erfaringen til foreldre.net er at de fleste Barnehage-ansatte og lærere møter foreldre på en positiv måte. Det er viktig med samarbeid.
3. Hva gjør vi? Det er viktig å kvalitetssikre undervisningen og være en kritisk røst -som Kunnskapsløftet legger opp til.
MSO (Medisinsk Seksual Opplysning) synes å overta for ROSA kompetanse mange steder.
Spørsmålet som hvem er ansvarlig, om noe galt skjer med barna? Er det politikere/kommune/helsemyndigheter..? Det er viktig for dem at ting skjer i samarbeid med foreldre. Hvilken sannhet er det som formidles til barna? Kvalitetssikring kan skje ved at foreldre samarbeider med ansatte.
I Uke 6 har Sex og politikk et felles opplegg fra 1.klasse . I forkant av denne kan en gå inn på hjemmesida til Sex og Politikk og forsøke lage en personlig profil iflg. Hilde R. Andersn. (Dette ser ut til å gjelde bare for lærere.) På det viset ser en hva som skal undervises i uke 6 dette året.
Dette krever et kritisk blikk, sml. Kunnskapsløftet (2020). Det er krevende, og det trengs at vi engasjerer oss. Generelt har foreldre ansvar for hva barna er med på. En kan f.eks. be om fritak for undervisning om at det finnes mer enn to kjønn (Ikke i overordnet del av læreplan).
Melding gis for hele skoleåret, ved å fylle ut et skjema, med henvisning til Lov og Paragraf.
Eks. på nevnt problemstilling: Har Luca skiftet kjønn om han har anlagt skjegg og fått dypere røst. Om barn starter med pubertets (betal) blokkere, får det konsekvenser. Det kan ende i sterilitet.
Tro og Medier -ressurser, arbeider med en bok om akt. temaer her nå. Rektorer kan påvirke bokvalg, og foreldre påvirke valg av bøker. Kristent ressurssenter er også på banen med stadig nytt stoff.
Stoffutvalg v. Asbjørn E. Lund