1. Aquinas lærer: Det som skjer via en agent, men uten agentens intensjon, sies å skje ved tilfeldighet eller sjanse. Men vi observerer at det som skjer i naturens virker alltid, eller for det meste er til det beste. .. Så hvis dette skjedde utenom intensjonen til en agent, ville det være tilfeldig. Men det er umulig, for ting som alltid/for det meste inntreffer, er verken sjanse eller lykketreff (fortuitous), men bare de som inntreffer i noen få tilfeller." (ScG, III, 3,9) Det følger at arrangementet av deler i dyr eller planter ikke er forårsaket av tilfeldighet, men heller kommer fra intensjonen til en agent. Det er ikke motsatt å si at noen organiske strukturer ikke er forklarlige ved tilfeldighet, men trenger å bli forklart ved intelligente årsaker.Bilde 1. Aquinas argument ut fra design |
![]() |
2. Et annet sted lærer Aquinas: "Empedocles fastslo at det var ved tilfeldighet .. at dyrs deler kom sammen på en slik måte at dyret kunne leve. Det var hans forklaring på en hyppig forekomst. Det kan imidlertid ikke være sant, fordi de ting som skjer ved tilfeldighet, forekommer bare sjelden. Men vi ser harmoni og nytte i naturen enten hele tiden, eller mesteparten av tiden.. Det kan ikke være resultat av tilfeldighet, det må være fordi et mål var hensikten. Det som mangler intellekt eller kunnskap, kan imidlertid ikke strebe direkte mot et mål. Det kan gjøre det, bare om noens kunnskap har etablert et mål for det, og styrer det mot det målet, lik en bueskytter som sikter pilen mot målet så at pila kan nå sitt bestemte mål. Nå sies det treffet ikke bare å skyldes pila alene, men også personen som skjøt den. På lignende vis kaller filosofer hvert verk i naturen for verket til intelligens." (De Veritate, q. 5 a. 2 co) Det følger at delene på ei plante eller et dyr ikke kan oppnå sitt mål, som er å fullende en organisme, ved tilfeldighet, men de krever en intelligent agent. Og det har ikke noe å si for argumentet hvorvidt designet er immanent eller eksternt påtrykt. Heller ikke har det noe å si for argumentet hvorvidt den intelligente agenten handler direkte eller indirekte. Dette er kompatibelt med Intelligent Design (ID) ved å si at noen trekk ved levende organismer må tilegnes intelligente årsaker, uansett hva intelligensen er og hvordan den virker. |
|
3. Aquinas lærer: I alle ting som beveges av fornuft, så er fornufts-graden som flytter dem tydelig, selv om tingene i seg selv er uten fornuft: det kan sees i klokker og alle motorer som er satt sammen av mennesker. Nå slik som kunstige ting er i forhold til menneskelig kunst, slik er naturlige i forhold til guddommelig kunst. Og følgelig er orden å skue i ting som beveges av naturen, likesom i ting som beveges av fornuft" (S.Th. I-II, 13,2 ad3) Og et annet sted: "En vis kunster arrangerer delene i sitt arbeid, ikke bare for de individuelle delenes skyld, men enda mer til godet for helheten. (Questio de Anima, art. 7, co) Fra begge fragmentene følger at det er mulig å tegne analogien mellom en menneskelig designer og en guddommelig designer. Det er også mulig å sammenligne naturlige design (eks. dyr) med menneskelig design (gjenstander). Dette bekrefter ID's metode der konklusjonen om intelligente årsaker i organiske strukturer er oppnådd fra sammenligningen med mennesket som designer maskiner. |
|
B. Aquinas og intelligent design (corpus) |
![]() |
1. For å forstå Aquinas og ID er det tre uavhengige nivåer av kunnskap -naturlig vitenskap, filosofi og teologi. De som ikke erkjenner autonomiteten til vitenskap fra filosofi vil aldri forstå ID. De tre nivåene av kunnskap spriker i forhold til sitt objekt (emne-område) metode og mål. Det primære objekt for teologi er Gud (Aquinas benytter ordet emne (subiectum) i denne kontekst, siden Gud ikke bare kan være et objekt for noe). Det andre objektet for teologi er det materielle universet betraktet i forhold til Gud. Teologi oppnår sine premisser fra åpenbarte kilder. Herav er dens hoved-data eller 'input-premisser' utilgjengelige for menneskelig fornuft -den er kjent takket være overnaturlig kunnskap, åpenbart for mennesker av Gud. Til kontrast behandler filosofien Gud og universet (materielt og immaterielt), men oppnår sine konklusjoner fra fornuftsgrunner som virker på de første erkjennelses-prinsipper (prima Principia cognitionis). Filosofi omhandler begynnelsen som sådan, forstått på det mest abstrakte nivå, uten å benytte overnaturlige premisser. Vitenskap ser i sin tur på det materielle universet, og ser etter regulariteter og lover. Således behandler vitenskapen spesielle vesener, mens filosofien ser etter eksistens (being) som sådan; vitenskap ser etter spesielle årsaker til materielle fenomen. Vitenskap benytter i likhet med filosofi ikke noen overnaturlig åpenbarte premisser, men i kontrast til filosofi, ser den ikke etter Prinsippet for all virkelighet, men bare etter forklaringer til gitte regulariteter og effekter i den materielle sfære. Herav er det ikke vitenskapens mål å forklare hele virkeligheten, men bare å erkjenne de virksomme (eller sekundære årsaker) til ulike fysiske objekter og begivenheter.
|
|
2. Etter å ha forklart forskjellen mellom de tre nivåene av menneskelig kunnskap (vitenskap, filosofi og teologi) og etter å ha plassert ID på vitenskapens nivå, kan vi nå bevege oss videre til neste nivå , som skjelning mellom tros-artikler og tros-forutsetninger. I følge Aquinas kan noe om Gud og universet, som ellers blir åpenbart overnaturlig, bli erkjent via naturlig fornuft; -uten hjelp av guddommelig åpenbaring. (160) Det klassiske eks. er Guds eksistens, basert på observasjon av naturen, ved å trekke mer generelle konklusjoner om den ultimate årsak til alt. Dette er et eks. på filosofisk fornuftsvurdering som tillater mennesker å oppdage trosartikkelen som sier at det er en Gud. På lignende vis kan mennesket vite på naturlig vis guddommelig egenskaper som at Gud er én, at han er evig, allmektig etc. Alle disse er trosforutsetninger. Til kontrast kan ikke mennesket oppdage på naturlig vis at Gud er treenig. Den sannhet må åpenbares personer av Gud.
|
![]() |
3. Det tredje steget er skjelningen mellom to typer av argumenter: Design argumentet og slutningen til design. Den første er i domenet til klassisk filosofi, mens den andre hører til vitenskap. Design argumentet kan presenteres som flg. syllogisme (slutning ut fra 2 premisser):
|
![]() |
KUNNSKAPSNIVÅER |
Spesielle nivåer (eks) |
Spesielle begrep innen disiplinene |
Graden av avhengighet |
|
TEOLOGI |
Referanser til Gud |
-Avhandling om Gud |
Gud er én og allmektig -Gud er en treenighet av personer |
Trosartiklene |
Referanse til universet |
-Behandling av naturen |
-Skapelse ut av ingenting -arbeidet med særmerking og skjønnhet |
||
FILOSOFI |
Referanse til Gud |
Naturlig teologi |
-Gud er én og allmektig -Gud er uforanderlig |
Trosforutsetningene |
Referanse til universet |
Naturfilosofi |
-Universet er ikke selvtilstrekkelig, men avhengig av et egentilstrekkelig vesen -Naturlige legemer er ledet mot sine mål |
||
VITENSKAP |
Refranse til Gud |
X |
X |
Forutsetninger for trosforutsetningene |
Referanse til universet |
ID-teorien |
-ikke-reduserbar kompleksitet -design slutning -spesifisert kompleksitet |
4. Det fjerde steget til å forstå relasjonen mellom ID og Aquinas tenkning, er å forstå relasjonen mellom design-argumentet i ID og Aquinas argument for Gud i den 5. Veien. Det argumentet kan bli gjengitt som følger: |
|
Forskjellen mellom den 5.Veien (5V) og DesignSlutningen (DS) atskiller seg både i A) Premisset og B) Slutningen.A) Den 5V oppnår sine premisser ved observasjon av naturlige legemer, som er de ting som ikke har naturlig erkjennelse. Premisset hviler på det disproporsjonale mellom målet som naturlige ting normalt oppnår, og derees egen mangel på evne til å oppnå det målet. Til motsetning har menneskelige vesener erkjennelse, og virker således ikke ut fra nødvendighet, men ut fra intelligens som tillater å ta tilstrekkelige hensyn i retning av ønskede mål. Faktisk, siden fysiske ting ikke har erkjennelse, kan de ikke oppnå noe, uten at det blir lagt inn i deres natur. I den forstand handler de ut fra nødvendighet. Nødvendighet er derfor en nærmere forklaring til i fysiske legemer. Thomas hevder derimot at nødvendighet ikke kan utgjøre den ultimate forklaring på måten fysiske legemer handler. Deres tilvirkning mot sitt mål, må bli gitt dem av et eksternt sinn. Han forklarer dette skikkelig i De Potentia (161).Bilde 5. Aquinas 5 veier
|
![]() |
For å si det moderne, så er nødvendighet uttrykt i form av naturlover, fordi alle fysiske objekter adlyder naturlover. I design slutningen, er det imidlertid ikke tilstrekkelig å erkjenne nødvendighet. I naturen er det strukturer/begivenheter som ikke kan forklares uten ved referanse til intelligens. Og her hviler forskjellen i argumentet: For Aquinas tilskrives naturlige ting naturlover, som i sin tur må forklares ved en intelligent årsak, bevisstheten. På tilsvarende vis, for ID, tilskrives noe naturlover, og siden disse er fininnstilt, trenger de å forklares ved fininnstilling. Men kjernen i design-slutningen er at noen naturlige ting ikke kan tilskrives naturprosesser, i stedet må de tilskrives intelligente årsaker, som er de eneste kjente årsaker som kan generere denne type av effekt. Således starter design slutningen ved å gjenkjenne noen naturlige ting, hvis egenskaper ikke kan forklares uten ved intelligens. Design kan passere gjennom naturlover, men kan ikke skapes av disse lovene i det første, opprinnelige tilfellet.
|
![]() |
Til sammenligning starter DesignSlutningen (DS) med de strukturer/begivenheter, som ikke kan tilskrives noen lover. F.eks. er det ingen naturlover som kan tilskrive et spesifikt arrangement av baseparene i DNA's doble heliks. Hver av de fire nukleotidene (A,G,C og T) aksepteres på like vilkår. Likevel er det nettopp sekvensen av basepar i DNA-et som bestemmer hvilken funksjon genet inneholder.Funksjonen til ett gen kan ikke tilskrives noen naturlov, og tar oss direkte til en bevissthet, eller intelligent årsak. Herav kunne bare intelligens ha forårsaket det spesifikke arrangement av basepar i genet. Som nevnt gjelder det den første, opprinnelige sekvens -som siden kan videreføres ved lover for formering. (164)
|
![]() |
B. Når det kommer til konklusjonen av begge argumenter, må vi appellere til forskjellen mellom filosofi og vitenskap. Aquinas filosofiske argument snakker om naturen som sådan, på abstrakt vis, med filosofiske begreper. DS er derimot en vitenskapelig slutning, derfor bygges den på å observere spesifikke fenomen, som DNA eller bakterieflagellen. Den ser ikke etter ultimate (finale) årsaker, bare effektfulle (effisiente) årsaker til et gitt faktum. Også konklusjonen til begge argumenter følger kravene til hvert kunnskapsnivå: 5V ender med å oppdage Gud (som er mulig i filosofi), mens DS ender med å erkjenne noeneffektfulle (effisiente) årsaker til organiske strukturer som intelligente (det er mulig i vitenskap)Bilde 8. Unngå ScientismeDet er imidlertid viktig å observere to ting: |
![]() |
Referanser160. Super De Trinitate, Pars 1 q.2 a.3 co. 3
|
![]() |
Oversettelse og bilder ved Asbjørn E. Lund |