SKAPTE GUD ONDSKAP
Av Brian Chilton
Oversatt herfra.


Etter bibelstudiet en kveld, diskuterte en god venn av meg og jeg problemet med det onde. Han spurte et utmerket spørsmål: "Skapte Gud det onde?" Jeg sa "Nei, jeg tror ikke han gjorde det." Men min venn protesterte, fordi han sa: "Gud skapte alt, så han må ha skapt ondskap." Denne samtalen var ganske bra, og vi fant felles grunn ved slutten av diskusjonen. Denne artikkelen omhandler noen av problemene vi diskuterte.

En av de første emnene vi trengte å definere var ondskapens natur . Hva mener vi når vi sier at noe er ondt? Han brukte begrepet for å definere enhver type katastrofe eller dårlig ting. Jeg brukte til begrepet for å definere umoralsk oppførsel, som for eksempel torturering av babyer. Hvordan svarer vi på dette spørsmålet? Skapte Gud ondskap? I denne artikkelen vil jeg se på fire vanlige, vanskelige områder som må dissekeres for å svare på spørsmålet.

Ontologi og epistemologi av Gud og ondt. Begrepet ontologi og epistemologi er filosofiske termer, men er viktige for denne samtalen. Man kan ikke forsømme filosofi fordi dårlig filosofi ofte fører til dårlig teologi. La meg først definere vilkårene og hvordan de spiller en rolle i denne diskusjonen.
Ontologi er studien av naturen av 'det å være' (eksistere). Det handler om hvordan vi vet at noe eksisterer. For eksempel eksisterer en pizza? Hvordan vet vi at en pizza eksisterer? Disse er ontologiske spørsmål som omhandler naturen til pizzaens eksistens. Og hvor tragisk livet ville være uten eksistensen av pizza! {Kulturelle forskjeller her -oversetters merknad.}
Epistemologi omhandler kunnskapsteorien [1] . Dette området omhandler hvordan vi vet at noe er sant. Hva er naturen til dette og hint? For å bruke vår illustrasjon av pizza, ville ontologien spørre: "Finnes pizza?" Mens epistemologi ville spørre, "Er pizza bra? Kan vi vite at pizza er velsmakende? "Så en skapt ting vil dreie seg om området ontologi, mens egenskapene ved tingen, ville handle om epistemologi, røft sagt.


Når vi snakker om Gud som skaper alle ting, må vi forstå at Gud skapte alt som eksisterer, inkludert potensialet til å gjøre visse ting. Men om vi tillater tilstedeværelsen av menneskelig frihet, er Gud ikke ansvarlig for handlingene som folk gjør. Ja, Gud gir midler og forholdene som kan føre til en persons handlinger, og Gud kjenner de frie handlinger som en person vil ta, men personen er ansvarlig for sine egne handlinger [2] . Derfor skapte Gud alle ting og skapte betingelsene der en person kunne gjøre godt eller ondt. Men Gud skapte ikke ondt, for ondt er ikke noe å skape. Det er ikke som et virus eller en betongplate. Ondskap er en attributt (tilhørende egenskap). Det er en personlig avvisning av det gode, det gode som er et attribut ved Gud.

Guds moralske karakter. Gud er grundig identifisert i Skriftene som det ultimate gode. Johannes forteller oss at Gud er kjærlighet (1 Joh 4,8). Skriften indikerer også at Gud er hellig, noe som betyr at han er adskilt og helt ren (1 Sam 2,2; 6,20; S 99,9; 1 Kor 3,17; Åpb. 4,8b: Hellig, hellig, hellig er Herren Gud, den allmektige, han som var og som er og som kommer!) Siden Gud er absolutt god og helt ren, er det feilaktig å hevde at Gud gjør ondt. Jakob sier i Jak 1,13-15: "Ingen si når han fristes: Jeg fristes av Gud. For Gud fristes ikke av det onde, og selv frister han ingen. 14 Men hver fristes idet han drages og lokkes av sin egen lyst; 15 derefter, når lysten har undfanget, føder den synd; men når synden er blitt fullmoden, føder den død." Jakob svarer på spørsmålet for oss i stor grad om Guds forhold til ondskap. Gud kan ikke gjøre det onde fordi Gud er den absolutt gode [3] .
Så, hvordan vet vi hva som er ondt og hva er godt? Hvis du kjører ned en motorvei, vil du se et skilt som viser fartsgrensen. I byen vil fartsgrensen mest sannsynlig være 50 km/t. Hvordan vet du at du bryter hastighetsgrensen kjører 80 km/t i den sonen med mindre det er en hastighetsgrense som oppgir at man bare skal kjøre 50 km/t? Loven må eksistere før du kan vite om du bryter loven. Moralstandarder må eksistere før man kan vite om han eller hun gjør det onde. Objektive moralske standarder kommer fra Gud. Igjen er ondskap ikke noe å skape.

Ondskap stammer fra en avvisning av Guds moralske godhet.
Ra'ah: katastrofe og ondskap. La oss innse det. Bibelsk fortolkning er tøff spesielt når det gjelder de opprinnelige språkene. Noen individer har tilbrakt hele sitt liv som ønsker å mestre de bibelske språkene, men sitter fortsatt igjen med spørsmål. Hvis det er tilfelle, burde ikke de av oss med mindre trening i de bibelske språkene ha mye mer ydmykhet når det gjelder slike vilkår? Jeg tror det.

Ofte kan hebraiske ord ha flere forskjellige betydninger, avhengig av kontekst. Jeg husker da jeg tok gresk at Dr. Chad Thornhill ofte vil understreke kontekst, sammenheng, sammenheng når man tolker et forvirrende uttrykk. På hebraisk er et slikt eksempel den forvirringen som oppstår med begrepet ra'ah. Ra'ah beskriver en katastrofe, men den kan også brukes til å beskrive noe ondt. Ingrid Faro forklarer med følgende:
"For eksempel forekommer den hebraiske roten" ondskap "46 ganger i Genesis og er med rette oversatt til engelsk ved å bruke minst 20 forskjellige ord, og nyanserte i Septuaginta ved å bruke åtte greske former (11 lexemes). Men engelsktalende mennesker tar ofte feilaktig en underliggende betydning av "ondskapsfull, moralske feil" og blander det inn i hver bruk av det hebraiske ordet. " [4]
I Amos 5: 3 er det bemerket at "Hvis dette er et domsbudskap mot de rike, må den hebraiske setningen ( 'et ra'ah ) oversettes," [a] katastrofal tid. "Se GV Smith, Amos , 170." [5] Uttrykket ra'ah kan således indikere en katastrofe som har kommet til en gruppe mennesker og betyr ikke nødvendigvis "ondskap" som noen eldre oversettelser har indikert.


Men, viser ikke katastrofe noe ondt? Hvis Gud bringer katastrofe, betyr det ikke at Gud gjør noe ondt? Nei ikke i det hele tatt! Gud er hellig. Hvis et folk er uomvendt og ikke er villig til å slutte å gjøre det onde, så er Gud helt berettiget til å bringe dommen. Katastrofen er ikke ond hvis det er på grunn av rettferdighet. Som en foreldre som disiplinerer et barn eller en dommer som utfører dom mot en dømt kriminell, er katastrofer noen ganger Guds dom utbredt over et ille-handlende folk. Jeg synes det var bra at de allierte stormet inn i Tyskland for å overvinne den onde Adolf Hitler. På samme måte er det faktisk bra for Gud å bringe dommen i det den sammenfaller med hans hellige natur.


Ondt tillatt for å tillate det ultimate gode. Så det siste spørsmålet som må løses er dette: Hvis Gud er god, hvorfor ville han tillate onde å eksistere i utgangspunktet? Hvorfor skulle han skape en tilstand hvor ondskap kunne eksistere? Svaret på dette er ganske enkelt. Guds tillatelse til det onde er for å tillate et større gode. Hva er det større gode? Kjærlighet. For at kjærlighet virkelig kan eksistere, må den være gratis. Det må være fritt gitt, fritt mottatt, og gjensidig mellom begge parter. Gud kunne ha skapt oss som roboter eller automater. Men det ville ikke gi sann kjærlighet. Den ultimate kjærligheten ble gitt i Jesus, som opplevde torturens skrekk og opplevde den rettferdige straffen vi fortjener. Han gjorde det slik at vi ville ha det evige livet. Straffen for vår evige skyld ble betalt på Golgatas kors. Gud gir kjærlig sin nåde til alle som villig mottar (Joh1,12). Hans nåde tilbys fritt og er fritt mottatt. Denne typen kjærlighet ville ikke være mulig hvis Gud ikke tillot forholdene som ville tillate onde å eksistere. En større god har kommet. En dag, de som har stolt Kristus for deres frelse, ikke lenger trenger å bekymre seg for ondskap fordi ondskapen vil bli overvunnet. De forløste i Kristus vil bli forvandlet. Vi vil oppleve lykken og herligheten i himmelen som venter på oss. Til Guds ære!


Så skapte Gud ondskap? Det avhenger av hva du mener. Gud skapte betingelsene for ondskap å eksistere, men gjorde det for å tillate et større godt som er den frie kjærligheten som oppleves mellom elskeren (gud), den elskede (oss) og kjærlighetens ånd mellom de to. Ondskap er ikke en ting som blir skapt. Det er snarere en tilstand som eksisterer når en person eller gruppe mennesker avviser Guds godhet og hans hellige moralske natur.

Referanser
[1] " Epistemologi er disiplinen som omhandler kunnskapsteori. Begrepet kan brytes ned i epistem-ologi (Gk. Episteme , "å vite, logos , studere "). Det er studien av hvordan vi vet. " [1] Norman L. Geisler, " Epistemology, " Baker Encyclopedia of Christian Apologetics , Baker Reference Library (Grand Rapids, MI: Baker Books, 1999), 215.
[2] I Esekiel bemerker Gud at hver person er ansvarlig for sine egne handlinger. "Esek 18,10-13 Det kan hende at den rettferdige får en sønn som blir røver og drapsmann og gjør mot en bror noe av dette som han selv aldri har gjort. Kanskje han til og med spiser offerkjøtt på haugene og krenker sin nestes kone, 12 er hard mot hjelpeløse og fattige, driver med ran og rov og ikke gir pantsatt gods tilbake, løfter øynene til avgudene, farer med annet avskyelig, 13 låner ut mot renter og krever avgift – og så skulle han få leve? Nei, han skal ikke få leve! Når han gjør alt dette avskyelige, skal han dø. Hans blod skal komme over ham selv." Det er sant at Gud har kontroll over historie og lignende. Men husk, en person er ansvarlig for sine handlinger. Guds suverenitet utelukker ikke menneskelig ansvar. Gud tvinger ikke en person til å gjøre noe. Hans ånd kan vie en person til å motta sin frelse, men han vil ikke tvinge en person til å gjøre det.
[3] Bibelen viser at Gud ikke kan operere på en måte som forråder hans moralske natur. For eksempel skriver Paulus "Tit 1,2b: og håp om evig liv. Dette livet har Gud, som ikke kan lyve, gitt løfte om fra evighet av, "
[4] Ingrid Faro, "Semantikk", red. John D. Barry et al., The Lexham Bible Dictionary (Bellingham, WA: Lexham Press, 2016).
[5] Am 5,13: Derfor tier den kloke i denne tid, for det er en ond tid.
Brian G. Chilton er grunnleggeren av BellatorChristi.com og er vert for The Bellator Christi Podcast. Han mottok sin Master of Divinity in Theology from Liberty University (med utmerkelse); sin Bachelor of Science i religionsstudier og filosofi fra Gardner-Webb University (med æresbevisning); og fikk sertifisering i Christian Apologetics fra Biola University. Brian er for tiden påmeldt Ph.D. Program i teologi og apologetikk ved Liberty University. Brian har vært i avdelingen i over 15 år og fungerer som pastor i Nordvest-North Carolina.

Original Blog Source: -her.