J. WARNER WALLACE: FORSKJELLIGE SVAR På SPØRSMÅLET "HVORFOR ER DU KRISTEN?"
Av Wintery Knight


Jeg tenker noen ganger på de fryktelige opplevelsene jeg hadde ved å møte "vanlige" kristne i amerikanske kirker etter å ha blitt kristen alene ved å lese Det Nye Testamente, lese apologetikk og se på William Lane Craig-debatter. Jeg hørte mange forskjellige grunner til å være kristen fra kirkens kristne, og det som slo meg var 1) deres grunner hadde ingenting å gjøre med objektiv sannhet, og 2) deres grunner hadde ikke forberedt dem til å ha alvorlige samtaler om kristendommen med ikke-kristne.
Vel, J. Warner Wallace postet nylig en episode fra sin podcast om dette, og jeg trodde at dette kan være nyttig for folk (som meg) som var forvirret av det de fant i kirken. Se video her.


Og han har et blogginnlegg om det -her, hvor han forklarer alle svarene på spørsmålet "hvorfor er du en kristen?" -som han fikk fra kirken. Ingen av dem var svaret på hvorfor han ble kristen.


Her er noen svar som ikke var likt hans svar:
Jeg ble ikke kristen fordi jeg ble oppdratt i kirken.
Jeg kom ikke fra en kristen familie. Jeg vokste ikke opp i kirken eller fra folk som deltok regelmessig i kirken. Mens elever ofte forteller meg at dette er grunnen til at de er kristne, var dette ikke tilfelle for meg.
Jeg ble ikke kristen fordi mine venner var kristne
Jeg kjente heller ikke noen kristne. Jeg ble aldri invitert til kirke av noen som barn, og selv om jeg kjente kristne i mine høyskoleår, hadde ingen av disse folkene noen gang invitert meg til kirken heller. Mine venner var alle glade ateister. Jeg ble ikke kristen ved å være del av en klubb.
Jeg ble ikke kristen fordi jeg ønsket å kjenne Gud
Jeg kan ærlig si at jeg ikke hadde noen interesse i Gud som vokser opp, mens han er på college, eller mens en ung gift mann. Jeg følte ikke noe "hull" i mitt liv, hadde ingen lengsel etter noe transcendent, ingen følelse av at noe manglet. Jeg var glad og fornøyd. Jeg ble ikke kristen for å oppfylle noe behov.
Jeg ble ikke kristen fordi jeg ønsket å gå til himmelen
Jeg var også komfortabel med min egen dødelighet. Sikkert ville det være fint om vi alle kunne leve evig, men det er bare ikke slik det er. Lev livet til det fulle, nyt vennene dine og familien mens du har dem, og slutte å klage. Jeg ble ikke kristen fordi jeg var redd for å dø.
Jeg ble ikke kristen fordi jeg trengte å forandre livet mitt
Mitt liv før jeg ble kristen var flott. Jeg hadde en meningsfylt og tilfredsstillende karriere, en vakker familie, en utrolig kone og mange venner. Jeg kjempet ikke og lette etter en løsning. Jeg ble ikke kristen for å slutte å slå min kone eller for å bli nykter.
Jeg er sikker på at alle mine lesere vet at Wallace er en etterforsknings detektiv og en som grunngir ut fra bevis. Han håndterer bevis og bygger saker med bevis, og det er slik han nærmer seg sitt livssyn også. Så han svarte ikke lik noen av dem.


Wallace svar var annerledes:
[...] [A] l Selv om disse grunnene kan motivere elevene til å starte reisen, håper jeg at disse ikke er de eneste grunnene til at de fortsatt er her . Jeg er ikke sikker på at noen av disse motivasjonene vil være tilstrekkelig når i tider med tvil, om tidene blir tøffe eller studenter står overfor utfordringer i universitetslivet. Til slutt betyr sannheten mer enn noe annet. Jeg lette ikke etter en nyttig vrangforestilling, et praktisk sosialt nettverk eller et tomt løfte. Jeg vil bare vite hva som er sant. Jeg tror at studentene jeg møtte i Montreal samstemte med denne tilnærmingen til kristendommen. De er allerede medlemmer av Kirken, har venner i gruppen, forstår viktigheten av et forhold til Gud og løftet om himmelen. Nå vil de vite om noe av dette er sant. Det er vår jobb, som kristne trosforsvarere, å gi dem svaret.

Jeg er faktisk mye hardere mot kristne kirker enn han er, fordi jeg fant at jo mer opptatt kirken er av blind tro, desto mindre kan du regne med at de skal opptre som autentiske kristne. Jeg har aldri møtt en bevisst apologet som var 'bløt' om moralske spørsmål eller vanskelig teologi, for eksempel. For meg, hvis du har en bevismessig tilnærming til kristendommen, har du ikke noe problem med ting som en kroppslig oppstandelse av Jesus, med eksklusiv frelse gjennom tro alene i Kristus alene, med en bokstavelig evig adskillelse fra Gud kalt helvete, osv.
Hva med folk i andre religioner? Vel, hvis bevis er din første bekymring, så bryr det deg ikke om at noen av en annen religion ikke vil bli frelst. For eksempel liker jeg mine Mormon-venner, men jeg vet at de tar feil i sin tro på et evig univers. Når jeg presenterer bevis for dem om begynnelsen av universet, forteller de meg bare at vitenskapen ikke er like viktig for dem som den brennende busken, deres familie, deres fellesskap osv. Vel, hvis disse tingene er viktigere for deg enn å kjenne sannheten om Gud, som han egentlig er, så er det greit for meg hva Gud bestemmer seg for å gjøre med deg når du til slutt blir gammel, dør og ansett dom.


En sannhets-sentrert tilnærming til livet gjør deg likegyldig til hva folk tenker om deg. Og det er noe vi alle kan bruke som kristne, spesielt de kristne som er mer drevet av følelser enn ved fakta. Mange mennesker som er oppvokst i kirken faller fra fordi de drar et sted (f.eks. høyskole) der de blir isolert ved å føle seg skamfulle for å være annerledes. Det er ikke et problem for de som begrunner ut fra bevis. Vi liker å ha rett. Vi bryr oss ikke om hva folk som tar feil, tenker om oss. Alle kristne skal burde lese 1.Kor 4v1-4, og akseptere det faktum at det å være sannhetssentrert ikke kommer til å gjøre deg populær.


Positive argumenter for kristen teisme
Kalam kosmologiske argument og Big Bang teorien -her
Det fininnstillingsargumentet fra kosmologiske konstanter og mengder -her
Livets opprinnelse, del 1 av 2: livets byggesteiner -her
Livets opprinnelse, del 2 av 2: biologisk informasjon -her
Den plutselige opprinnelsen til fyla i den kambriske eksplosjonen -her
Galaktiske -og stjerne beboelige soner -her
Ikke-reduserbar kompleksitet i molekylære maskiner -her
Den kreative grensen for naturlig utvalg og tilfeldig mutasjoner -her
Angus Menge's ontologiske argument fra fornuft -her
Alvin Plantinga er epistemologiske argument fra fornuft -her
William Lane Craigs moralske argument -her
Den uventede anvendelighet av matematikk i naturen -her
Seks grunner til at du burde tro på ikke-fysiske tanker -her
William Lane Craigs tilfelle for Jesu oppstandelse -her

Original Blog Source -her

Tillegg - fra kommentar:
Livets Absurditet uten Gud - WIlliam Lane Craig -her
Også, Problemet med ondskap for ateisme. (Ja, det er et ateistproblem og ikke et problem for teister) -her og her
Problemet med håpløshet for ateisme -her

 

Oversettelse og bilder ved Asbjørn E. Lund