Argumentet fra design
Eller det klassisk Teleologiske Argument

(Oversatt fra Otangelo Grasso)


1. Når det er ting som bare henger sammen på grunn av et formål eller en funksjon (for eksempel alle de kompliserte delene av ei klokke som gjør det mulig å passe tiden), vet vi at de hadde en designer som designet dem med funksjonen i sinne. De er for usannsynlige til å ha oppstått ved tilfeldige fysiske prosesser. (En orkan som blåste gjennom en jernvarehandel kunne ikke sette sammen en klokke.)


2. Organer av levende ting, som øyet og hjertet, henger sammen bare fordi de har en funksjon (For eksempel har øyet hornhinne, linse, netthinne, iris, øyelokk, og så videre, som finnes i samme organ bare fordi de til sammen gjør det mulig for dyret å se).


3. Disse organene må ha en designer som designet dem med tanke på deres funksjon: Akkurat som en klokke innebærer en urmaker, betyr et øye en øye-maker (fra 1 og 2).


4a. Disse tingene har ikke hatt en menneskelig designer.

4b. Noen kan hevde at proto-former replikerte seg selv, men å replikere er å designe. Den første som replikerer trenger en evig designer - sjelen eller supersjelen, gud. Alternativt må det være en første å replikere - det er Gud. Med andre ord, hvis det er et system som replikerer som vekker spørsmålet, fordi hvordan det systemet ble til? Bare av seg selv? I dagens genetikk er det veldig kjent hvor kompleks replikasjonssystemet er, og til og med en liten del tatt fra et replikeringssystem vil føre til svikt i systemet. Bare et intelligent vesen kunne skape et så komplekst replikeringssystem og ikke kjedelig materie uten tanke, følelse, vilje.


5. Derfor må disse tingene ha hatt en ikke-menneskelig designer (fra 3 og 4).


6. Gud er den ikke-menneskelige designeren (fra 5). Gud skaperen av ur-replikasjonssystemet eksisterer.

7. Gud eksisterer

 

Oversettelse og bilde ved Asbjørn E. Lund