Redning utenfra - gratis

(fritt etter Ta imot 26.-29.jan; Geir H. Johannesen)

Redning utenfra

Joh. 6,37: Alle de som Far gir meg, kommer til meg, og den som kommer til meg, vil jeg aldri støte bort.

En redningsaksjon fra Nordsjøen ble rullet opp på tv. Helikoptre og redningsmannskaper gjorde en kjempejobb under vanskelige forhold. Mens jeg så på, var det noe som svidde seg fast i meg: De som for opp og ned på bølgene i livbåten, kunne ikke redde seg selv. De måtte bli reddet av noen som kom til dem utenfra.

Peter bergesDet samme lærte vi som kristne, da Peter prøvde trå vannet ute på Genesaretsjøen. Da han begynte å synke, hjalp det ikke å se på tærne sine eller løfte seg etter håret. Da var det bare Jesu utstrakte hånd som hjalp.

Jeg vet ikke hvor langt du er fra land nå, på ditt livs Genesaretsjø. Kanskje blir du stormpisket av arbeidsløshet eller ekteskapsproblemer. Kanskje kjenner du at sorgens bølger vil dra deg over ende. Kanskje har du blikket stivt festet på de problemene føttene dine vasser i. Kanskje holder du på å forgå av angst over hvor liten bæreflate føttene dine har.

Et sånt mareritt er det altfor mange mennesker som bærer i seg. For i vår tid har mange insistert på selv å holde hodet over vannet, uten redningsvest. Men når en insisterer på å klare sitt livs problemer uten noen hjelp, er det ikke rart om angst, stress, motløshet og uro snart sitrer fram. For dette er vi ikke skapt for

Jeg vet ikke hvilken nattevakt det er for deg. Men det vet jeg at her og nå har du et skinnende privilegium: at du kan slutte satse på egne føtter og begynne satse på Jesu hender. Gud vet at alle nyreligiøse bevegelser og ideologier tar feil: Det er ikke innenfra oss selv at frelsen kan komme. Ikke fra tankekontroll, ikke fra positiv tenking, ikke fra noen åndelige meditasjonsteknikker. Vi kan ikke løfte oss selv etter håret.

RedningsmannenBare han som har oversikt over alle tilværelsens skjær og båer, kan lede vårt "livs båt" vår trygt gjennom stormen. Frelsen kommer fra redningsmannen sendt av Gud. Han som startet i en krybbe, døde på et kors, men forlot graven tom etter tre dager. Du kan få se opp fra hverdagskrav og høye bølger og rope til ham, høyt eller inni deg: Herre frels! Da griper han fatt i deg, utenfra. Da tar han deg med inn i båten. Fra da av er du i samme båt som Jesus. Den båten som til slutt skal fortøye der evighetens daggry flommer inn over verden.

- gratis

1 Kor 7,23: Dere er kjøpt, og prisen betalt. Så bli ikke slaver av mennesker.

Jeg skulle ut på en tur som jobben betalte. Alt jeg behøvde gjøre var å ta meg fram til bilettskranken og oppgi hva jeg het. Like etter blinket navnet mitt på dataskjermen og en printer spyttet og freste fram billetten. Der sto jeg med reisebeviset uten å ha betalt en rød øre.

Det er faktisk noe av det samme som gjelder reisen alle skal ut på en gang. Reisen til evigheten. Den reisen er mange redd for. De skjønner ikke hvordan de skal få råd til å betale biletten til riktig mål i evigheten. For der fins det to endestasjoner. Den ene er avskrekkende. For å unngå å havne der, og i stedet ende opp i himmelen så tenker mange at prisen er et liv i gode Bibelen Guds kjærlighetsbrevgjerninger. I prinsippet er det også riktig, problemet er bare at det lar seg ikke gjøre. Så gode er vi ikke. Derfor har Gud en bedre løsning:

Han har gjort det slik at reisen til himmelen skal være gratis for den reisende, om de vil ta imot den. Vår Herre og Frelser har betalt det reisen koster. For Ham kostet det alt, men det var for at du skal slippe å betale. Nå kan jeg bare møte opp der Han har lovt å være, og få billetten av Ham, gratis. Det kan du også. Møtestedene heter Bibel, bønn, fellesskap og nattverd. Der får du påstemplet billetten: Tilgivelse for syndene.

Jesu hand frelserDa vil du kanskje oppleve: Gud gikk aldri fra deg. Selv da Jesus for opp til himmelen, var det for å kunne være tett ved deg, alltid, ved Den Hellige Ånd. Om Gud har vært borte fra deg, var det fordi du gikk. Nå er tiden kommet for å snu og vende ansiktet mot Ham og hans utstrakte armer. Den dagen et menneske kjenner at lengselen etter Gud blir for sterk eller tyngden av syndene for stor, vit at du er velkommen hjem!

 

Luk 15,10: På samme måte, sier jeg dere, blir det glede blant Guds engler over én synder som vender om."

 

Tilpasset nytt format ved Asbjørn E. Lund.