Menighetsspeil II

(Fra Varig glede: 16.-18.sept; Geir H. Johannesen)

SardesSkriv til engelen for menigheten i Sardes

Åp. 3,1 ff. "..Jeg vet om dine gjerninger. Du har navn av å leve, men du er død. Våkn opp og styrk det som er igjen, og som holder på å dø! For jeg har funnet at dine gjerninger ikke holder mål i min Guds øyne. Husk derfor hva du tok imot og hørte! Hold fast på det og vend om! For hvis du ikke våkner, skal jeg komme som en tyv, og du skal ikke vite timen når jeg kommer over deg. Men du har noen få i Sardes som ikke har skitnet til klærne sine. De skal gå med meg i hvite klær, for de er verdige til det. Den som seirer, skal bli kledd i hvitt, og jeg vil aldri stryke navnet hans ut av livets bok, men kjennes ved navnet hans for min Far og hans engler. "

Sardes var den gamle hovedstaden til kong Krøsus. Byen lå på en fjelltopp og var så og si uinntakelig. Det var byen med gullet og glamouren, med Kybeletempelet og tempelskjøger. I brevet til menigheten får vi høre at "mange kristne hadde skitnet til klærne sine". Det var et fast uttrykk for seksuell umoral. Mange var også mer opptatt av penger og rikdom enn av forholdet til Gud, aner vi av teksten.

Plutselig hører vi varselklokker ringe fra dette femte avsnitt av fortellingen om alle verdens menigheter: Jeg hører til et samfunn der sex løsrevet fra ekteskapet nærmest er blitt normalt for mange. Et samfunn der vi blir rikere og rikere og ofrer mindre og mindre. Et samfunn der de færreste synes å trenge Gud.

I speilet fra englenes Sardes ser jeg at jeg er kalt til å være med i en motkultur. Vær våken for at vi ikke er uinntakelige, heter det der. Herren skal innta verden til slutt, og vi står til ansvar for Ham!

Det nye jerusalemSkriv til engelen for menigheten i Filadelfia:

Åp. 3,7ff.: " Dette sier Den hellige og sannferdige, han som har Davids nøkkel, han som åpner så ingen kan stenge, og stenger så ingen kan åpne:Jeg vet om dine gjerninger. Se, jeg har satt foran deg en åpnet dør, som ingen kan stenge. For du har liten kraft, og du har holdt fast ved mitt ord og ikke fornektet mitt navn.."

Filadelfia er den av menighetene som får det vakreste skussmålet: Denne byen hadde bak seg en historie med grufulle jordskjelv, omkring år 20. Da flyktet folk ut på markene rundt byen og bodde i telt og skur i årevis, av angst for å få noe i hodet. Da kan det være fortrøstningfullt at Det nye Jerusalem får søyler og bueganger som står støtt: "Den som seirer, vil jeg gjøre til en søyle i min Guds tempel, og aldri mer skal han forlate det. Jeg vil skrive min Guds navn på ham sammen med navnet på min Guds by, det nye Jerusalem som kommer ned fra himmelen, fra min Gud - og også mitt nye navn.

Men idet dette brevet kommer er de truet av andre rystelser. De rystes av forfølgelse fra folk med en annen tro. Noen som sier de er jøder, og ikke er det. Likevel holder de kristne seg trofast til Herrens ord, enda de har liten kraft! I dette speilet kan vi se de kristne minoritetene i Afrika og Asias hav av muslimer. Ikke sjelden blir de forfulgt og trakassert av dem som med sharialover i hånd regner seg som Abrahams rette arvinger og Guds eget folk.

La oss i dag be for alle verdens forfulgte kristne!

Åp. 3,11: "Jeg kommer snart. Hold fast på det du har, så ingen tar seierskransen fra deg!"

LaodikeaSkriv til engelen for menigheten i Laodikea:

Åp. 3,15-18: "Jeg vet om dine gjerninger - du er verken kald eller varm. Om du bare var kald eller varm! Men du er lunken, ikke varm og ikke kald. Derfor skal jeg spytte deg ut av min munn. Du sier: 'Jeg er rik, jeg har overflod og mangler ingenting.' Men du vet ikke at nettopp du er elendig og ynkelig, fattig, blind og naken. Derfor gir jeg deg det råd at du kjøper gull av meg, renset i ild, så du kan bli rik, og hvite klær som du kan kle deg med og skjule din nakne skam, og salve til å smøre på øynene dine, så du kan se."

Laodikea var en blomstrende handelsby, nær det som er Denizli i dagens Tyrkia. Dette var den rikeste av alle englenes byer. Rikdommen i Laodikea hvilte på tre fundamenter: bank og finansvirksomhet, klesproduksjon av ull fra en lokal, svart sauerase og farmasøytisk industri med øyensalve som det aller viktigste.

Jesus banker!I dette velstandssamfunnet fantes det også kristne. Og fra Patmos hvor Johannes skrev, får de høre at rikdommen deres rammes av Herrens ironi: Du sier: "Jeg er rik, jeg har overflod og mangler ingenting. Men du vet ikke at nettopp du er elendig og ynkelig, fattig, blind og naken. Derfor gir jeg deg det råd at du kjøper gull av meg, renset i ild, så du kan bli rik, og hvite klær som du kan kle deg med og skjule din nakne skam, og salve til å smøre på øynene dine, så du kan se.

I det speilet som holdes opp for oss fra den syvende og rikeste av alle menighetene, ser jeg at vi er i fare. Også i vårt overdådige velstandssamfunn er nok mange troende mer opptatt av penger, klær og helseprodukter enn av spørsmålet om frelse eller fortapelse. Da banker Herren på hos oss, og ber oss åpne opp for Ham!

Åp. 3,19-20: "Jeg refser og oppdrar alle dem jeg har kjær. La det bli alvor og vend om! Se, jeg står for døren og banker. Om noen hører min røst og åpner døren, vil jeg gå inn til ham og holde måltid, jeg med ham og han med meg."

 

Omsatt til .htm-format ved Asbjørn E. Lund