Kraften i Ordet

(fritt etter fragmenter fra Varig glede 15.-18.febr og Ta imot 15.og 17.febr; G.H.Johannesen)

Joh. 20,31: Men disse er skrevet ned for at dere skal tro at Jesus er Messias, Guds Sønn, og for at dere ved troen skal ha liv i hans navn.

???Mang en utrent leser kan ha fått problemer med diffuse vers i Bibelen. Det er vers og kapitler om både det ene og det andre. Det handler om mirakler og apostelgjerninger, om Israels folk i ørkenen. Du får glødende refs fra profetene og vidunderlig poesi fra Salmene. Det er ord som river og sliter, ord som trøster, ord som gir mot og ord som svir.

 

mirakel med fiskOg mange ganger kan en lure: Hva er poenget. Hva går teksten ut på? Erfarne Bibellesere har sagt at det kan lønne seg å lese Bibelen som en spiser fisk: Om en tornekronetkommer over et bein eller et problem om en tenker Bibelen-så kan det lønne seg legge det til side inntil videre. Kanskje kommer du på meningen senere?

Mange har fått erfare når de fortsetter å lese, så stiger det fram en profil. Ja, mer enn en profil: en hel person stiger fram. Ordene og linjene organiserer seg til et ansikt med tornekrone og til hender med naglemerker. En spillevende personlighet stiger fram og tar kontakt med deg.

 

Kristus i Himlenes RikeOg det er ikke merkelig, for Jesus er Ordet som ble menneske (Joh. 1.1 ff) Når du omgås Guds Ord regelmessig, opplever du at Gud selv stiger fram og snakker med deg gjennom Ham som kom for å være din frelser. Det er det som er mysteriet og meningen med den boken vi kaller Bibelen.

Jesus min frelserNoen tenker: Jesus kan jeg ha med å gjøre- eller ikke. Men om vi tror på Ham eller ikke, bryr oss eller ikke, så angår Han oss på liv og død. Det er Han som har nøklene til døden og dødsriket. Det kostet Ham kamp, smerte og død. Men med kors og oppstandelse overvant han døden. Dermed kan Han føre det nye Guds folk inn i det nye landet, Himlenes Rike.

Men, jeg har så liten kraft - sier du. Jeg er svak for så mangt. Men det går an å ha liten kraft og likevel leve som Herren vil, selv under press og fristelser. Menigheten i Filadelfia tok vare på Guds Ord om å holde ut. De hadde et nært forhold til Herrens Ord og holdt fast på det.

Aanden i OrdetEvangeliet er det sentrale i Ordet i Det Nye Testamente. Det betyr "godt budskap". Det er en melding til å bli glad av. Det er budskapet at Jesus har gitt oss fred med Gud. Vi er døpt for å tilhøre Ham og leve i harmoni med livets kilde. Vi har fått Helligånden som hjelper til å spre kjærlighet, glede og fred. La Ånden i Ordet få vende deg til Ham som er alfa og omega, Han som lever i all evighet.Herrens Pris

Han vant ikke noe VM på ski eller skøyter, men Han kommer aldri til å miste sin verdi for livet vårt. Idrettsbegivenheter falmer fort; det er ikke så mange som husker hvem som vant skøyte-VM for 50 år siden - eller kanskje bare fra i år? Men Jesus er fremdeles, 2000 år etter tiljublet av millioner på alle kontinenter. Så var det da heller ikke noe puslete VM han vant. Det var starten på en helt ny tilværelse. Det gjelder for alle som vil være med å hylle Ham!

Joh. 17,3: Og dette er det evige liv, at de kjenner deg, den eneste sanne Gud, og ham du har sendt, Jesus Kristus.

 

Nedskrevet og tilpasset .htm-format ved Asbjørn E. Lund