(Fritt etter Varige Verdier 1.-2.mars; A. Kvalbein)

Evangeliet

Slagpasient til sykehusetEn kald vinterkveld fikk en mann alvorlige hjerteproblemer og ble bragt til sykehuset. Han ba straks sykepleieren ringe datteren hans. "Jeg bor alene, og hun er den eneste slektningen jeg har," sa han. Sykepleieren ringte og traff en datter som ble helt rystet, og sa: "Dere må ikke la ham dø! Du skjønner, far og jeg hadde en forferdelig diskusjon sist vi snakket sammen for ett år siden. Jeg har ikke sett ham siden. Det siste jeg sa til ham var: -Jeg hater deg." Datteren gråt, og så sa hun: "Jeg kommer med en gang. Jeg er der om en halv time."

dame gråterPasienten fikk hjertestans og legen tok i bruk nødprosedyrer. Sykepleieren ba: "Å Gud, datteren kommer. La det ikke ende på denne måten." Men de klarte ikke å få den gamle tilbake til livet igjen. Sykepleieren fikk se legen sto og snakket med datteren utenfor behandlingsrommet. Hun kunne se smerte i ansiktet hennes. Sykepleieren tok datteren til side og sa: "Jeg føler med deg." Datteren svarte: "Jeg har i grunnen aldri hatet ham. Jeg var glad i ham, og nå vil jeg se ham for siste gang." Sykepleieren fulgte henne inn, og datteren gikk bort til sengen tok avskjed med den avdøde faren. Sykesøsteren prøvde unngå stirre på det triste opptrinnet, og i stedet falt øynene på en papirlapp på bordet. Hun tok den opp og leste: "Min kjære Janie, jeg tilgir deg. Jeg ber at du også vil tilgi meg. Jeg vet at du er glad i meg. Jeg er også glad i deg. Pappa."

Gud tar imot syndereJeg er sikker på at den datteren tok vare på den lille lappen so en av sine aller kjæreste eiendeler. Tenk å få det skriftlig fra den du er aller mest glad i: "Jeg tilgir deg. Jeg er glad i deg."

Ser vi dette i et større perspektiv, har vi fått høre og lære at forholdet mellom mennesker og Gud har vært svært anstrengt. Vi har såret Gud med harde ord og opprørske handlinger. Gud tar imot oss når vi oppriktig vender oss til ham med bønn om tilgivelse og ønske om at alt blir godt igjen. Da åpner han opp sin vide faderfavn, og tar imot oss som vi er.

Da sier han: "Jeg tilgir deg. Jeg er glad i deg."

Denne gode viljen til å gjenopprette forholdet, har Gud vist ved at han lot Jesus, sin egen Sønn, komme til jorden og betale for være misgjerninger. Det kostet mye, både for vår himmelske Far og hans Sønn. Dette dyre oppgjøret får utløp i tilgivelse, barmhjertighet og nåde. Det er dette som kalles evangeliet. Og det er den aller største verdi, som vi ikke må la Gud er glad i ossbli borte for oss på veien. En verdi som ikke bare er skrevet på en papirlapp, men i selve Bibelen. Jesus "..kom og forkynte evangeliet om fred for dere som var langt borte, og fred for dem som var nær ved." For en verdi og for en gave!

Lignende tekster: Evangeliepresentasjoner.

- og Evigheten

stillehavsøyLegen og psykiateren Sigmund Freud hadde en favoritthistorie: Den handlet om en sjømann som forliste nær en stillehavsøy. Han ble funnet av de innfødte, løftet opp på skuldrene deres, båret til landsbyen deres og satt på en trone. Litt etter fikk han tak i at det var skikk og bruk i denne stammen å gjøre en eller annen til konge for ett år. Sjømannen likte denne tanken, inntil han begynte å lure på hva de gjorde med den tidligere kongen. Han fikk til svar at den gamle kongen ble forvist til en liten øy, der de pleide sulte i hjel. Dette syntes ikke sjømannen særlig om, men siden han ennå var konge brukte han tiden. Han fikk bønder til å plante frukttrær på den aktuelle øya, murere til å lage solide hus etc. Så da hans tid som konge var over, ble han forvist, ikke til ei øde øy, men til ei øy preget av overflod. Denne fortellingen passer på livet, sa Freud: "Vi er konger her for en liten stund, og da er vi i stand til å velge hva vi vil gjøre med det vi har."

kristen munkDet finnes en usynlig verdi og usett øy, som heter evigheten. Noen tror på den, andre ikke. En ateist sa en gang til en kristen munk: "Hvis Gud ikke fins, som jeg tror, vil du ha kastet bort livet ditt." Munken svarte: "Hvis jeg tar feil, vil jeg ha kastet bort i høyden 60 år. Men hvis du tar feil, vil du ha kastet bort en evighet."

Jesus ba oss ikke samle skatter for vårt jordeliv, men for evigheten. Jesus mente det var klokt å regne med evigheten og investere i den.

Om vi ser de gamle pyramidene i Egypt, blir vi slått av hva som trengtes for å lage slike enorme monumenter. Noen har ment at det trengtes hundre tusen arbeidere, gjennom førti år, for å bygge en av de store pyramidene. Hvorfor satte faraoene i gang alt dette? Jo, egypterne trodde at de skulle tilbringe mye mer tid i evigheten enn her på jorden. De visste dypt inni seg at hvordan man tilbringer evigheten er mye viktigere enn dette livet. Gud hadde lagt evigheten ned i deres hjerte, derfor forberedte de seg på det som skulle komme. Nå vet jo vi at det ikke hjalp med en enorm pyramide, men det gjør det heller ikke med luksushytter, biler og hus..

Evigheten nevnes omkring 500 ganger i Bibelen. Om dem som tror på Jesus står det at de skal være konger i all evighet. Freuds eventyr forteller om en som var konge på jorden i bare ett år. Men i evigheten fins ikke lenger tid - eller rom. Det er ett "evig nå." Derfor gjelder det å holde løst i alt som ikke er evig. Og gripe Hans hånd, som er Herre i all evighet. Så kan vi be Gud om hjelp til å finne ut om vi er på evighetens vei!

 

Tilpasset nytt format ved Asbjørn E. Lund.