bratt kloftNo turning back

- verken fysisk

(Fritt etter Ta imot 20.mars; G.H.Johannesen)

Når temperaturen her på Sørlandet er preget av kulde, kan det være godt å tenke på hvilke tabber det er mulig å gjøre i mer sørlige egne: En mann klamret seg fast førti meter oppe i en stupbratt klippevegg, et sted på Oregon-kysten i USA. Høyere opp kom han ikke. Klatre tilbake våget han heller ikke..Det var da også liten vits, for ved foten av klippene frådet Stillehavet.

Og mens redningshelikopteret og TV-teamet dro seg nærmere, fikk vi hele historien der vi satt foran TV-skjermen.

Et par kamerater som var turister i området, hadde ruslet tur utover en lang saltstrand. Stranda løp langs foten av et langt, bratt nes som stakk lik en gigantisk spydspiss ut i Stillehavet. Til slutt hadde de lagt seg for å slappe av og solbade.

Det de ikke hadde tenkt på, var tidevannet. På de kanter er det flere meters hyrden redder tapt lamforskjell mellom flo og fjære. Plutselig våknet de av at bølgene skyllet over dem. Da var det forsent. De rakk ikke langt innover før bølgene slo dem mot klippeveggen. Det var bare én utvei: oppover den bratte klippeveggen.

kall paa HamDe skiltes i panikk og karret seg oppover, hver som best han kunne. Den ene hadde klart det. Den andre kom dit han sto.

Det er da det er godt å ha noen å rope til!

Du henger sikkert ikke i en stupbratt klippevegg over Stillehavet til vanlig. Men noen ganger føles det som det er det du gjør likevel. Du kan føle det som et Stillehav av synder og forsømmelser slår mot foten av klippeveggen under deg. Du kan ha klatret oppover i f.eks. førti år, men vet at du kommer aldri helt opp. I stedet vet du at dersom ingen frelser deg, vil du til sist falle ned i din egen dumhets brenninger.

Vår venn i klippeveggen tilkalte antagelig hjelp via mobil. Selv om du skulle være foruten det, har du én å rope til. Du kan påkalle Herrens navn. Hans redningsaksjon tar hånd om deg, der og da.

 

Bibelsitat:

Takk og lov!2. Sam. 22,5-7: Dødens brenninger brøt omkring meg, undergangsstrømmene skremte meg. 6 Dødsrikets bånd snørte seg ommeg, dødens snarer lå i min vei. 7 Da kalte jeg på Herren i min nød og ropte til min Gud. Han hørte min røst fra sitt tempel, til hans øre nådde mitt rop.

 

- eller åndelig

(Fritt etter Ta imot 28.mars; G.H.Johannesen)

Den oppstandne KristusLangs nordveggen i Lillestrøm kirke henger seks bilder av kunstneren Sissel Vagard. Det dreier seg om seks scener fra Jesu liv. Dramaet i påsken er gjennomgangstemaet. Alle de brunrøde kulltegningene peker framover mot Henrik Sørensens alterbilde, der den oppstandne Kristus kommer seierrik mot oss.

Det første av disse bildene, nederst ved inngangen, handler om Jesu inntog i Jerusalem. Vi ser Jesus bakfra. Han sitter på eselet, omgitt av lys. Han er på vei mot lyset. Mange følger ham. Vi ser barn, vanføre og blinde vandre sammen med ham, på vei mot lyset.

Men nede til venstre i bildet, i forgrunnen, har kunstneren tegnet en som gjør noe annet. Der ser vi en som liksom haster mot oss, vekk fra Kristus - ut av bildet. Ansiktet hans er i skygge.

Ikke alle følger Jesus, sier kunstneren. Noen velger å haste bort fra ham. Men den som gjør det, velger samtidig å gå mot mørket.

Jeg vet ikke hva det er som får døpte mennesker til å gjøre det. Men det er ikke alltid like behagelig å følge Jesus. Han snakker om å ta korset opp og følge ham. Det kan bli snakk om å dele hans kår i verden. For ham førte det til tortur og død.

Jesus er lysetÅ følge ham koster i alle fall selvfornektelse. De første kristne kalte det "den nye lydigheten". Poenget er å være lydig mot Guds vilje, slik han har avslørt den for oss i Jesu liv.

Men denne nye lydigheten er jo ikke noen tung byrde. Det dreier seg om den samme lydigheten som du lykkelig lever i når den du elsker, ber deg om noe. Å følge Guds vilje, er å være glad i Ham som gir deg frelse og framtid.

Det er dette han ikke har oppdaget, han som hastet mot mørket, vekk fra Kristus med lyset i ryggen.

Bibelsitat:

Matt. 16,24: Deretter sa Jesus til disiplene: "Om noen vil følge etter meg, må han fornekte seg selv og ta sitt kors opp og følge meg."

 

Omsatt til .htm-format av Asbjørn Lund.