Livets brød

(Fritt etter Ta imot 23.-24.mars; G.H.Johannesen)

Livets broed

Det fins mange slags brød i våre dager. Vi har kneip og loff, tysk bondebrød, wienerbrød og vørterkake, bare for å nevne noe.

Så når Jesus snakker om seg selv som livets brød, sjaltes tankene våre fort inn på smaken og brødtypen. Dermed får vi ofte ikke tak i det hellige alvoret som Herren roper til oss med fra nattverdbordet.

Skam å si, fyrer jo også enkelte kristne miljøer opp under misforståelsen: "Kom til Jesus, så skal du få det så godt," kan vi høre. Det skal liksom smake så deilig.

Noen ganger viser det seg å være sant: Vi får en fred og trygghet hos Jesus-i forhold til Gud, som ikke kan forklares. Den må bare erfares. Mens andre ganger kan det bli mer smerte ved å være i lag med Jesus, enn å være borte fra Ham. Så sier da heller ikke Jesus at han er livets wienerbrød eller vørterkake. Han sier jeg er det levende brød.

Brodunder i orkenenÅ leve som kristen kan innebære kamp mot synd og satan for å leve som Gud ønsker. Det kan bli motstand og forfølgelse. Det kan bli sykdom og lidelse. Vi er ikke lovt å få det noe bedre enn Jesus hadde det.

Da Jesus vandret på jorda, var brød et næringsmiddel som var helt nødvendig for å overleve. Å be om daglig brød, var å be å få leve videre. Det Jesus da sier blir: Du skal ta til deg av det jeg vil gi deg, ikke nødvendigvis fordi det smaker så godt, men fordi det er helt nødvendig.

Vanlig brød trenger du for å leve her og nå. Akkurat sånn trenger du det levende brød for å leve evig.

Det er servert for deg i nattverden. Den er for øvrig ikke lett å fatte med fornuften.

At brød og vin samtidig skal være Jesu legeme og blod, det høres jo helt absurd ut for en utenforstående.

kalk og broedOgså for mange som tror, blir det her vanskelig. Det er ikke lett å forstå at det skal være så virkningsfullt å spise det Jesus har sagt er hans legeme og blod. Så er det også mange kristne som holder seg unna nattverden, - også fordi det virker uforståelig.

Sammenligner en med vanlig mat, er jo det litt dumt. For vi skjønner jo ikke ordentlig hva som skjer når vi spiser vanlig mat heller. Vi vet at det foregår en masse rart nede i mage og tarmtotter. Det har med enzymer og bakterier, blodlegemer og saltsyre å gjøre.. En hel kjemisk fabrikk kaster seg over maten inni meg og omdanner den til energi, muskler og sener etc. Det jeg trenger for å leve. Nøyaktig hva som skjer, har jeg ikke oversikt over.

Men ett er sikkert: Jeg nekter ikke å spise fordi jeg ikke forstår alt sammen. Like så lite som jeg lar vær å kjøre bil, fordi jeg ikke kan forklare virkemåten perfekt, eller ikke bruker PC-fordi jeg ikke skjønner caching mellom RAM og harddisk..

Så enkelt er det vel med oss og nattverden også.Jesus innstifter nattverden

Nattverden vil nok for alltid forbli et mysterium for meg. Men det jeg forstår er det Jesus sier.

Det betyr at Jesus ønsker at vi skal gjøre dette. Da bør vi gjøre det, selv om det foregår en masse uten at jeg skjønner et fnugg av det. Gud omdanner da det han gir meg, til det at jeg "blir i Jesus" og skal "leve ved ham"

Konklusjonen blir at om Guds mat ikke virker tilforlatelig for fornuften, så er det mye mer fornuftig å spise av den, enn bare å sitte og stirre på brødboksen.

Dagens bibelsitat: Joh. 6,51: Jeg er det levende brød som er kommet ned fra himmelen. Den som spiser av dette brødet, skal leve til evig tid. Og det brødet jeg vil gi, er min kropp, som jeg gir til liv for verden."

 

 

Omsatt til .htm-format av Asbjørn E. Lund.