Hvordan peker naturens forståelighet på design?
Oversatt herfra.


Redaktørens merknad: Denne artikkelen er et utdrag fra den nylig utgitte boken The Comprehensive Guide to Science and Faith: Exploring the Ultimate Questions About Life and the Cosmos.


EinsteinAlbert Einstein (1879–1955) bemerket berømt at "verdens evige mysterium er dens forståelighet ... [det faktum at den er forståelig er et mirakel." På samme måte mente den matematiske fysikeren Eugene Wigner (1902–1995) at "miraklet med at matematikkens språk er passende for utformingen av fysikkens lover er en fantastisk gave som vi verken forstår eller fortjener."


Som disse kommentarene fremhever, krever universets forståelighet for menneskesinnet forklaring i to henseender.

Den første er ontologisk: Hvorfor er naturen ordnet på en slik måte at den kan forstås? Den andre er epistemologisk: Hvorfor er menneskesinnet i stand til å få forståelse for den naturlige orden? Tidligere provoserte ikke disse spørsmålene opp forvirringen de gjør i dag. La oss få et historisk perspektiv på fremveksten av moderne vitenskap og det nåværende miljøet før vi undersøker hvorfor et metafysisk naturalistisk verdensbilde ikke gir noen gode svar på disse spørsmålene, og hvorfor teisme, som forstår universet som et produkt av intelligent design, er den eneste metafysiske kontekst der naturens eksistens og forståelighet har en forklaring.

 

Historisk perspektiv
Einstein sitatFor at vitenskap skal være mulig, må det være orden tilstede i naturen, og den må kunne oppdages av menneskesinnet. Men hvorfor skal noen av disse betingelsene være oppfylt? Historisk sett, mens det var midlertidige manifestasjoner av systematisk forskning på naturen i antikkens Hellas og tidlig islam, og isolerte oppdagelser andre steder, kom frøene til moderne vitenskap først til konsentrert og vedvarende frukt i vestlig kultur før dens metodologier og prestasjoner ble spredt over hele verden.
Denne varige og verdensforandrende utviklingen dukket opp i sammenheng med det jødisk-kristne verdensbildet som gjennomsyret middelalderens Europa. Det som drev det var en dypt forankret samfunnsomfattende oppfatning av universet som den frie og rasjonelle skapelsen av Guds sinn, slik at mennesker, som rasjonelle skapninger laget i Guds bilde, var i stand til å søke ut og forstå en guddommelig ordnet virkelighet. Friheten til Guds skapende vilje gjorde at denne ordenen ikke kunne utledes abstrakt – den måtte oppdages gjennom observasjon og eksperimenter – men Guds stabile og trofaste karakter garanterte at den hadde en rasjonell struktur som flittig studie kunne avsløre. Dette teologiske grunnlaget ga solide svar på ontologiske og epistemologiske spørsmål om universets forståelighet, men som sitatene fra Einstein og Wigner tydeliggjør, hadde dette grunnlaget gått tapt ved midten av det 20. århundre. Hvorfor?

 

Effektive og materielle årsaker


NaturalismeNoen ser det som et resultat av 1600-tallets mekaniske filosofi som forsøkte å forklare alle naturfenomener i form av materielle kontaktmekanismer. På dette synet reduserte mekanisk filosofi konseptuelt vitenskapelig kausalitet til effektive og materielle årsaker, og renset aristoteliske forestillinger om formell og endelig kausalitet fra vitenskapen. Dette er kanskje plausibelt metodisk, men ikke metafysisk. Oppfatningen av mekanisme i den mekaniske filosofien beholdt formelle årsaker i utformingen og endelige årsaker i formålet de ble skapt for å tjene. Bruddet med Aristoteles oppsto fra det faktum at i forestillingen om de teistiske og deistiske mekaniske filosofene, var design og hensikt transcendent påtvunget i stedet for immanent aktive, så søket etter vitenskapelige forklaringer vendte seg mot intelligent implementering av effektive materielle mekanismer. Rensningen av enhver følelse av design og formål fra den "vitenskapelige" naturoppfatningen skyldes fremveksten av darwinistisk filosofi på slutten av 1800-tallet, som ser på naturens mekanismer som brutale fakta og utviklingen av dem som fullstendig blind og formålsløst.

 

Under Naturalismens beskyttelse


Det er darwinismen, slik unnfanget, som gjør eksistensen av matematisk beskrivbare regelmessigheter i naturen og deres forståelighet for menneskesinnet (selv unnfanget som et tilfeldig resultat av blinde prosesser) som en slik overraskelse, for den antar naturalisme - den selvstendige karakteren. av naturen og fornektelsen av overnaturalisme - som konteksten for vitenskap. I regi av naturalismen kan det ikke være noen forventning om at naturen er regelmessig på en måte som lar nåværende operative årsaker projiseres inn i fortiden for å forklare universets nåværende tilstand eller inn i fremtiden for å forutsi utviklingen. Fraværet av noen tilstrekkelig grunn til å forklare hvorfor naturen eksisterer, etterlater den filosofiske naturforskeren uten grunn til å tro at det som eksisterer bør ordnes, eller at enhver rekkefølge han finner bør kunne projiseres inn i fortiden eller fremtiden.


Ved å fornekte transcendens og misligholde en oppfatning av universet som et lukket og til slutt vilkårlig system av årsaker og virkninger, gjør naturalismen vitenskapen til den magiske virksomheten som Einstein og Wigner bemerket. På den annen side anerkjenner det jødisk-kristne verdensbildet at naturen eksisterer og er regelmessig, ikke fordi den er lukket for guddommelig aktivitet, men fordi (og bare fordi) guddommelig kausalitet er operativ. Det er kun fordi naturen er en skapelse og dermed ikke et lukket system av årsaker og virkninger at den eksisterer i utgangspunktet og viser den regelmessige orden som gjør vitenskap mulig. Guds eksistens og handling er ikke et hinder for vitenskapen; det er det som gjør det mulig.

 

Oversettelse, bilder og tilpasning til web-format ved Asbjørn E. Lund