Innledning: Åndelig krigføring
Du kan ikke gjøre noen fredstraktat med fienden, sier Herren. Det er ikke noe slikt som kompromiss. Fienden vil ikke spare deg, vil ikke fortelle deg sannheten, og vil bare at du skal tro på at du vil ha fred hvis du gjør det. Det er ingen fellesskap mellom mørke og lys, og du kan ikke gå i avtale med det (2Kor6v14-16). Ingen inngang for fienden, innebærer at du ikke vil gi fienden noe territorium, noen fotfeste, noe! Du vil erobre og overvinne og overvelde fienden hvis du nekter å legge deg ned og gi opp, sier Herren (Ef6v10-18).
Jeg vil gi deg fred gjennom åndelig krigføring, sier Herren. Det er en troskamp, og du må gå fra tro til tro, slik at du også kan gå fra seier til seier. For mitt Rike skal utvides på jorden, og jeg har kalt deg til å være en mektig erobrer, for å presse fienden tilbake, ta NYTT territorium til Meg og oppreise mitt banner av eierskap, mens du driver en god krigføring i Meg, sier Herren. AMEN! Etter June Sheltrown Reinke.


HVA ER ET BIBELSK MIRAKEL? 3 VIKTIGE TING BARNA SKAL FORSTÅ
Av Natasha Crain
Oversatt herfra.
For noen uker siden i vår bønnetid for familien studerte vi historien om Jesus som fóret 5.000 (Matteus 14). Etter at vi var ferdig med historien spurte jeg hva jeg trodde var et ganske greit spørsmål: "Så, hvordan kunne Jesus fø 5000 mennesker med bare noen brød og et par fisk?"
Kenna svarte: "Han må ha kuttet brødet og fisk inn i små, små stykker for å mate så mange mennesker!"
Det var så enkelt og logisk svar, men det sa så mye om hennes unge forståelse av mirakler. En million fargerike sider av Jesus som går på vannet (som jeg er ganske sikker på er antall som er bragt hjem fra søndagsskolen i de siste par årene), vil ikke lære barna våre noen grunnleggende begreper som er sentrale for forståelsen av bibelske mirakler.
Her er tre viktige ting våre barn trenger å forstå om naturen og formålet med mirakler i Bibelen.


1. Mirakler er overnaturlige.
En av de vanligste foraktelige uttalelsene jeg ser ateister gjør er at kristne tror at noen kan gå på vann, en død mann kan komme tilbake til livet, dyr kan snakke og så videre. Den underliggende forutsetningen er at kristne blåøyd tror at disse tingene er mulige innenfor grensene til vår naturlige verden og dens lover, når vi tydeligvis skulle se at de ikke er det.
Dette er ikke en korrekt forståelse av bibelske mirakler. Kristne tror IKKE at mirakler er mulig naturlig sett, akkurat som ateister ikke gjør. Vi er enige! Poenget med forskjellen er at kristne mener at mirakler er mulige på et overnaturlig nivå, og at ateister ikke tror at et overnaturlig nivå en gang eksisterer.
Jeg skjønner at dette skillet lyder litt teoretisk, men det er veldig viktig og faktisk ganske enkelt å forklare for barn i praktisk forstand. Jeg fortalte barna mine (4 år) at hvis Jesus bare hakket brødet inn i 5000 stykker, ville det være noe noen kan gjøre fordi det er slik vår verden virker (når du skjærer mange ganger, blir det mange stykker). Hva Jesus gjorde var et mirakel fordi det var noe som ikke kan forklares av hvordan vi vet at vår verden fungerer; mat dukker ikke plutselig opp fra ingensteds! Jesus kunne gjøre mirakler fordi han hadde Guds kraft, og alt er mulig for Gud. Gud er ikke begrenset av hvordan vår verden fungerer.


2. Mirakler beviste hvem Jesus var.
Dette er million poenget som jeg ikke tror jeg forsto betydningen av for inntil noen år siden da jeg begynte å lese trosforsvar.
Jesus trengte å gjøre noe mens han var på jorden for å gi evidens for at Han virkelig var Guds sønn. Tenk på det - Han kom med dristige påstander om guddommelighet; hvordan kunne folk vite at det han sa var sant?
Jesus ba ikke bare folk ha "tro" til at det han sa var sant. Han brukte mirakler - handlinger som ikke er mulig av noen, uten Guds kraft - for å bevise det. Jesus forsto behovet for bevis for å legitimere sine påstander. Oppstandelsen var det ultimate mirakel som viste for sine etterfølgere at han var den han sa han var.
For å demonstrere dette for barna mine, viste jeg et mini-rollespill der jeg fortalte dem at jeg var Jesus. Jeg hevdet at jeg ville at de skulle spise kjeks hver dag fordi det var bra for dem, og at de trengte å lytte fordi jeg var Gud. De lo og sa at de ikke trodde meg fordi jeg ikke er Gud! Jeg fortalte dem om og om at jeg er Gud. Etter en stund snakket vi om hvordan det hadde vært for Jesu venner å høre ham si at han var Guds sønn. De måtte ha en måte å vite at han ikke var en vanlig person som sa at (som mamma var i kjeks-eksempelet). Jesus gjorde ting bare Gud kunne gjøre for å bevise at han virkelig var Gud.


3. Mirakler er fortsatt historiske hendelser.
Disippelen Thomas trodde ikke at de andre disiplene hadde sett en oppstanden Jesus. Han sa: "Vi har sett Herren", sa de til ham. Men han sa: "Dersom jeg ikke får se naglemerkene i hendene hans og får legge fingeren i dem og stikke hånden i siden hans, kan jeg ikke tro." (Joh 20v25).
Da den oppstandne Jesus dukket opp for Thomas, utbrøt Thomas: "Min Herre og min Gud!" (v28) Jesus svarte: "Fordi du har sett meg, tror du. Salige er de som ikke ser, og likevel tror." (Joh 20v29)
Dette er en utrolig rik passasje for kristne. Selv om mirakler er utenfor vår vitenskapelige forståelse og lover, er de observerbare av vitner og har naturlige/historiske utfall. Apostlene observerte et historisk oppstandelsens mirakel, noe som førte til en overbevisning så sterk at de var villige til å dø for sin tro. Deres vilje til å dø var utvilsomt i stor grad basert på deres kunnskap om at de hadde vært vitne til oppstandelsesmiraklet.
Vi viste dette til barna våre ved å snakke om hvor vanskelig livet var for apostlene etter at Jesus døde. Miraklene han gjorde var så utrolige at apostlene ikke var i tvil om at Jesus var Gud, og de var villige til å gjøre alt det krevde - holde ut slag, fengsel og død - for å fortelle hele verden om Ham. I dag kjenner vi om Jesus i stor grad på grunn av hva apostlene gjorde etter å ha sett hans mirakler!

Som alltid vil jeg gjerne høre tankene dine - hva bør barna vite om mirakler?
For flere artikler som Hva er et bibelsk mirakel? 3 viktige ting barna bør forstå, besøk Natashas nettsted på ChristianMomThoughts.com



Natasha Crain er en blogger, forfatter og nasjonal taler som er lidenskapelig i å utstyre kristne foreldre til å oppdra barna sine med en forståelse av hvordan man skal gjøre en sak for og forsvare sin tro i en stadig mer verdslig verden. Hun er forfatter av to unnskyldningsbøker for foreldre: Talking with Your Kids about God (2017) and Keeping Your Kids on God’s Side (2016). Natasha har en MBA i markedsføring og statistikk fra UCLA og et sertifikat i kristen apologetikk fra Biola University. En tidligere markedsføringsdirektør og assisterende professor, hun bor i Sør-California med sin mann og tre barn.

Original Blog Source: http://bit.ly/2QcW15h

Oversettelse og bilder ved Asbjørn E. Lund