Johannes evangelium kan ha vært sist, men det kom ikke sent
Undersøkelse av bevis
v: J. Warner Wallace Oversatt herfra.

Mens jeg (J. W. Wallace) nylig underviste et 'Colson Center' kort kurs , ble jeg spurt om datering av Johannes evangeliet. Denne NT-teksten er generelt antatt å ha blitt skrevet etter de andre evangeliene (Mark, Matteus og Lukas). Jeg tror det er flere gode grunner til å akseptere denne påstanden, gitt det historiske og tekstlige beviset:

Kirkefedrene sier at Johannes evangelium kom sist
Bibelens romerske biskop Clement of Rome, vitnet om at Johannes evangelium ble skrevet etter de andre evangeliene (ifølge Eusebius 'Kirkens historie, bok 4, kapittel 14.7), og Ireneus, den tidlige biskopen av Lugdunum, bekreftet dette også a være tilfelle (se "Against Heresies", bok 3, kapittel 1). Senere kirkefedre (som Origenes og Eusebius (Jerome) gjentok denne påstanden.

Johannes skrev som om hans lesere allerede kjente apostlene
I synoptiske evangelier (Markus, Matteus og Lukas evangelier, forteller hendelser fra et lignende synspunkt), blir disiplene navngitt og beskrevet som de først blir introdusert i fortellingen. Johannes tar derimot sjelden tid til å gi noen detaljer om hver tilhenger av Jesus da han introduserer dem i sin beretning.

Johannes skrev som om hans lesere allerede visste om Johannes Døperen
På en lignende måte skrev Johannes til sitt publikum som om de allerede visste mye om Johannes Døperen . Apostelen Johannes skriver for eksempel bare at Johannes Døperen "ikke var blitt kastet i fengsel" (Joh 3v24), som om leserne allerede var kjent med fengslingen og utførelsen av Johannes Døperen som registrert i De andre evangeliene.

De andre evangelieforfatterne ser ikke ut til å vite om Johannes evangelium
Mens de synoptiske evangeliene inneholder parallelle opplysninger (som om de var klar over hverandres beretninger), inneholder ingen av disse teksten informasjon som synes å ha kommet fra Johannes-evangeliet.

Det er gode grunner til å akseptere påstanden om at Johannes skrev sin konto etter at de andre evangeliske regnskapene allerede var skrevet. Men betyr dette at det ble skrevet sent i historien ? Nei. Det er mange gode grunner til å tro at dette evangeliet ble skrevet tidlig:

Johannes unnlater å beskrive profetien om tempelets ødeleggelse
Johannes evangelium mangler.. den bibelske passasjen (funnet i alle de andre evangeliene: Matteus 24, Mark 13, og Lukas 21) der Jesus forutsier ødeleggelsen av templet. Hvis Johannes var klar over Jerusalems fall og ødeleggelsen av det jødiske tempelet, som skjedde i år 70 e.Kr., er det fornuftig at han hadde tatt Jesu spådommer om disse hendelsene som et hovedpunkt.

Johannes unnlater å nevne tempelets ødeleggelse
Johannes nevner heller ikke beleiringen av Jerusalem, byens avstengning eller ødeleggelsen av det jødiske tempel, som alle oppfylte Jesu prediksjoner. Andre gamle forfattere, kjent for å ha skrevet etter år 70, inneholder en beskrivelse av ødeleggelsen av templet.

Johannes bruker primitive vilkår og titler
Johannes bruker ord i sin tekst som er i overensstemmelse med de tidligste årene av kristendommen. For eksempel kaller Johannes aldri de nærmeste tilhengerne til Jesus "apostler" (som Luke gjør i Apostelgjerningene). I stedet refererer Johannes til dem ved det tidligere begrepet "disipler".

Johannes henviser til bassenget i Bethesda på en bestemt måte
I kapittel 5, vers 2 skrev Johannes: "Det er i Jerusalem, ved saueporten, et basseng (det som heter Bethesda på hebraisk), som har fem bueganger." Johannes brukte det nåtidsordet "er" (ἐστιν) da han beskrev eksistensen av bassenget, likevel ble bassenget ødelagt i år 70 da Jerusalem ble erobret av romerne.

Papyrusbevis bekrefter en tidlig dato for Johannes evangelium
I 1934 oppdaget britisk lærer CH Roberts, mens han studerte ukatalogiserte papyrusfragmenter i John Rylands bibliotek ved University of Manchester, en papyrus som inneholder deler av Johannes kapittel 18. Nye testamente lærde nå dette fragmentet til ca. 125 E. Kr. og innrømme at det ville ha tatt flere tiår for at evangeliet skal ha blitt skrevet, kopiert, overlevert fra ett fellesskap til et annet, båret over hele kontinentet og endelig begravet i Egypt. Dette ville plassere det opprinnelige forfatterskapet til dokumentet flere tiår før AD 125.


Dokumentbevis bekrefter en tidlig dato for Johanness evangelium
Papyrus Egerton 2 er en samling av tre papyrusfragmenter, datert til ca. 150 e.Kr. Disse fragmentene beskriver hendelser funnet i alle fire evangelier, inkludert en fortelling som ligner Johannes 5v39-47. Dette ville ikke være mulig uten at Johannes evangelium ble skrevet tidlig nok til å være tilgjengelig for forfatteren av dette dokumentet.
Johannes evangelium ser mest ut til å ha blitt skrevet etter de andre evangeliene og før 70 år. Mens det kanskje har blitt skrevet etter de andre evangeliene, var det tidlig nok å ha blitt skrevet av apostelen selv, en mann som så hendelsene førstehånds og registrerte dem i livstiden til dem som ville vite om han løy.

Bilde. Papyrus fra Joh 6

Merk: For en mer gjennomgående diskusjon om disse punktene, se J. Warner Wallaces artikkel på ColdCaseChristianity.com -her , hvorfra denne artikkelen ble tilpasset.