GUD OPPFØRER SEG DÅRLIG? - INTRODUKSJON
Av Timothy Fox
Oversatt herfra.

Del 1: "Det gamle Testamentets Gud er uten tvil den mest ubehagelige karakteren i all fiksjon: sjalu og stolt av det; en liten, urettferdig, uforsonlig kontrollfreak; en hevngjerrig, blodtørstig etnisk renser; en misogynistisk, homofobisk, rasistisk, spedbarnsmessig, genocidal, filicidal, pestilential, megalomaniacal, sadomasochistic, lurende skadelig bølle. " - Richard Dawkins, i The God Delusion


Kristne fremhever at Gud er bare god, all-kjærlig, og den ultimate moralske standard. Imidlertid holder mange ateister det motsatte syn på Gud, vist av Dawkins' beryktede tirade ovenfor. De hevder at Gud er et moralsk monster som begikk og/eller befalte mange umoralske handlinger i Bibelen, spesielt i det Gamle Testamentet -her.
Hensikten med denne serien, om 'Gud oppfører seg dårlig'? -her; -er å svare på disse påstandene. Men før vi undersøker noen konkrete forekomster av Guds antatt umoralske oppførsel, må vi først definere hva vi mener med umoralsk -her.


Mål mot vitenskapelig moral
For en handling som skal kalles umoralsk, må den være i strid med en moralsk kode. Så hva er denne moralske kode som ateisten beskylder Gud for å bryte? Hvis det er hans egen personlige mening om hvordan folk skal handle, hvem bryr seg om hva ateisten mener? Det er likt med at han sier "Jeg liker ikke hva Gud gjorde i Gamle Testamentet." Vel, hva så? Det er din mening.


Dette kalles subjektiv moral, noe som betyr at hver person, eller gruppe mennesker, bestemmer for seg selv hva som er riktig eller feil. Jeg har min moralske kode, du har din moralske kode, og det er ingen måte å dømme mellom dem. Men er det virkelig hvordan moral fungerer? Nei. Det er visse handlinger som egentlig er rett eller gale for alle. For eksempel er det virkelig godt å elske og ta vare på et lite barn, og det er virkelig ondt å skade og misbruke henne. Dette gjelder for alle mennesker hele tiden. Og dette er det som kalles objektiv moral .


Den objektive/allmenne morals autoritet
Men hvor kommer denne moralske koden fra, og hvorfor må vi følge den? Vi vet at menneskelige lover kommer fra en menneskelig myndighet, som en hersker eller regjering. Og en objektiv moralsk lov som binder hvert menneske hele tiden, krever en stor moralsk autoritet som regerer over alle og alle: Gud.
Gud er den ultimate standarden for rett og galt. Atferd som samsvarer med Guds natur eller kommandoer, er gode, og handlinger som motsetter dem er onde. Slik bestemmer vi riktig og feil. Så om en ateist anklager noen for å utføre en virkelig umoralsk handling, gir han faktisk bevis for Guds eksistens.


Konklusjon
å beklage at Gud har begått umoralske handlinger, er også å innrømme at det er en objektiv moralsk lov. Men Gud er den beste forklaringen på objektiv moral. Derfor kaller visse handlinger som er virkelig umoralske, faktisk bevis for Guds eksistens.
En skeptiker kan imidlertid i stedet hevde at Gud har gjort ting i Det gamle testamente som motsier hans allkjærlige, moralsk perfekte natur. Da må vi undersøke den faktiske handlingen eller befalingen og se om Gud hadde en moralsk antagelig grunn for dette. Den som oftest nevnes er ødeleggelsen av kana'anittene, som vil bli gjenstand for min neste artikkel.
Original Blog Source: -her.

-- Del 2:
Gud oppfører seg dårlig? - Kana'anittens ødeleggelse
Timothy Fox (Ortodoks prest)
Oversatt herfra.

Gud ser sint ut
Dette er den andre artikkelen i min serie om Gud oppfører seg dårlig? -her; hvor jeg adresserer passasjer av Bibelen der Gud ser ut til å gjøre noen umoralske ting. I den innledende artikkelen diskuterte jeg hva det betyr om en handling er umoralsk, at den går mot noen moralsk kode. Men jeg argumenterte for at Gud er den beste forklaringen på en objektiv moralsk kode, så å kalle noe for virkelig galt, er faktisk å gi bevis for Guds eksistens.

Men likevel løser ikke dette noen av de eldre passasjerene i det Gamle Testamentet. Gud forplikter og befaler noen handlinger som synes å motsette seg hans all-kjærlige, moralsk perfekt natur. Så må vi undersøke den faktiske handlingen eller befalingen og se om Gud hadde en moralsk akseptabel grunn. Den som oftest sitert er ødeleggelsen av kana'anittene.

Ødeleggelse av kana'anittene
I Det gamle testamente befalte Gud israelittene å helt utrydde kana'anittene som bodde i en bestemt region ( 5.Mos7: 1-5; 20: 16-18 ): "Du må ødelegge dem helt. Gjør ingen pakt med dem, og vis dem ikke nåde "(7: 2)," la det ikke være noe levende som puster "(20:16). Og Israel adlød. Hvordan er det mulig at en god og kjærlig Gud muligens kan beordre noe slikt?

Universets konge
Vi må først forstå hvem Gud er. Gud er ikke bare lik en jordisk hersker av noe rike. Gud er skaperen av alle ting og konge av universet. Han gir livet, og han kan ta livet når han vil, hvordan han vil.
Videre er det tider at vi tror det er berettiget for mennesker å ta andres liv, som i selvforsvar, for å beskytte andre, eller i en rettferdig krig. En general kan beordre sine tropper til å angripe og drepe fiendens krigere. Så var Gud moralsk berettiget til å ødelegge kanaanittene?

Dom, ikke folkemord
Bibelen er tydelig på at Gud ikke tilfeldig ba Israel å drepe Kana'anittene. De var onde. Gud fortalte israelittene i 5 Mos 9:4-5: Det er ikke fordi du er rettferdig og rettskaffen at du får gå inn og legge landet deres under deg. Nei, fordi de har gjort urett tar Herren din Gud landet fra disse folkeslagene, og fordi Herren vil holde det løftet han med ed ga dine fedre, Abraham, Isak og Jakob. Og mens kana'anittene begikk mange onde handlinger, tror jeg at bare ett eksempel ville være nok: Barnoffer. De ville brenne sine barn i live i en brennende ovn som et offer til guden Molok. Bare den handlingen alene, ville være begrunnelse for deres fullstendig tilintetgjørelse.

Ironien er at mange skeptikere spør hvorfor Gud ikke forhindrer store onder i verden. Men her har vi et eksempel på at Gud utrydder en ond kultur, og likevel klager skeptikere over det!
Gud handlet ikke impulsivt eller vilkårlig da han befalte ødeleggelsen av kana'anittene. Han dømte de ugudelige. Og han førte selv sterk dom over sitt eget folk, Israel, da de tok del av de samme ugudelige handlinger fra de nasjonene som omgikk dem. En av grunnene til at Gud gav for å ødelegge kanaanittene var at Israel ikke skulle adoptere deres onde praksis ( 5.Mos.7: 3-4; 20:18 ).
Men de var sikkert ikke så slemme, hva? Husk på Abrahams forhandlinger med Gud om å spare Sodom og Gomorra (1. Mos.18 ). Gud spilte med og visste at Abraham ikke kunne finne ti rettferdige i byene, og Gud visste også at kanaanittene var helt og fullt onde. Så han befalte dem å bli ødelagt.

Okkuper det lovede land
Gud beordret ikke israelittene å ødelegge alle kana'anitter på jorden, bare de som bodde i landet han gav til Israel ( 5.Mos.7: 1; 20:16 ). Det er definitivt mulig at mange kana'anere flyktet fra sine byer da de så at israelittene kom, og bare de trassige som fortsatte å kjempe ble drept.

Hva med barna?
Dette er ekstremt vanskelig å forstå, og jeg innrømmer at det gir meg trøbbel. Hvordan kunne en kjærlig Gud beordre israelittene for å drepe uskyldige barn? Nå er det mulig at hvert barn ble evakuert fra landet. Men fortsatt ga Gud befaling om å drepe dem. Hvordan kan dette gi mening?
Som sagt ovenfor gir Gud liv, og han kan ta det når og når han ønsker det. Ingen er garantert et langt, fredelig liv og så å dø av alderdom i sin søvn. Og et barns hurtige død ved sverdets egg, ville være mye mer barmhjertig enn å bli brent levende som et offer til Molok, ikke sant? Dessuten, hva om Gud visste at hvis disse barna skulle vokse opp, ville de være like ugudelige og fordervede som foreldrene sine? Jeg tror sterkt på at små barn som dør, blir frelst av Guds nåde og vil arve det evige liv, som er uendelig større enn å bli reist i Kanaanas onde kultur. Dermed viste Gud faktisk disse barna barmhjertighet og kalte dem hjem til seg selv. [1: I tilfelle du lurer på, er dette på ingen måte rettferdiggjørelse av barnemord. Dette var en unik hendelse i historien hvor Israel var et teokrati og direkte befalt av Gud å utføre disse handlingene.]

Gud er tålmodig og barmhjertig
Gud nyter ikke de ugudeliges død, men ventet tålmodig på oss for å omvende oss fra våre synder ( Esek 18:23, 2.Pet 3:9 ). Likevel vil han bare tillate ondt så lenge til han endelig drar dommen. Gud ga kanaanerne 400 år for å holde opp med sin ugudelighet. Men da deres ondskap nådde toppen, da lot Gud Israelittene ødelegge dem ( 1 Mos 15v16b: "For amorittenes syndeskyld har ennå ikke fylt sitt mål").

Konklusjon
Gud som befaler ødeleggelse av kana'anittene, er et vanskelig avsnitt å forstå. Men som skaper og konge i universet har Gud rett til å gi og ta livet som han ønsker. Dette var ikke et folkemord, men guddommelig dømmekraft, da kanaanittene var et gjennomgående ugudelig folk. Gud er tålmodig og barmhjertig, alltid villig til å vise barmhjertighet og tilgi våre synder.
Nå, hvis du ikke er overbevist av noen av disse argumentene og tror at ødeleggelse av kana'anittene var en umoralsk handling, hvilken moralsk standard dømmer du i så fall Gud ut fra? Du kan ikke kalle noen handling virkelig ond, med mindre en objektiv moralsk standard eksisterer, og den beste forklaringen på objektiv moral og plikter er Gud. Men hvis du velger å avvise objektiv moral i stedet, så var det ingenting galt med at Gud befalte ødeleggelse av kana'anittene.
For meg velger jeg å stole på at en allvitende, allkjærlig, moralsk perfekt Gud alltid gjør det som er best for menneskeheten, selv om jeg ikke alltid kan forstå det.
For en videre diskusjon om ødeleggelsen av kana'anittene, se:

Tim Stratton: TEN Problemer med den kana'aniske innvendingen -her
Clay Jones: -her.

William Lane Craig: Spørsmål til uke # 16 Slakting av kanaanittene: -her.
Spørsmål til uken # 225 "Slakt" av kana'anittene igjen -her.
Spørsmål til uken # 331 En gang til: Slakt av kanaanittene -her.

Paul Copan har en annen vinkling på kanaanittenes ødeleggelse. Han argumenterer for at passasjene er hyperbolske, som noen er uenige om, for eksempel Clay Jones -her.

Oversettelse og bilder ved Asbjørn E. Lund
---