7 Sannheter om helvete
11. MAI 2015
Oversatt herfra.


Når det gjelder helvete, skrev CS Lewis engang : "Det er ingen doktrine som jeg villigere ville fjerne fra kristendommen enn dette, hvis det lå i min makt." På mange måter er jeg enig med ham. Ingen, kristne inkludert, burde like ideen om helvete. De av oss som tror på helvete, er ikke sadister som nyter ideen om evig lidelse. Faktisk er tanken på folk jeg kjenner som er utenfor Kristus, som tilbringer evigheten i helvete, hjerteskjærende. Som en ung kristen, da jeg begynte å lære om helvete og dens implikasjoner, mistet jeg nesten min tro. Det var så forstyrrende.
Helvete er en vanskelig realitet, men det er noe som Bibelen lærer, og vi kan ikke fullt ut forstå Gud og hans verden, med mindre vi kjemper med det. Disse syv sannhetene bør ramme inn vår diskusjon om helvete.

1. Helvete er hva helvete er fordi Gud er som Gud er. Folk snakker glatt om å "se Gud", som om å se Gud ansikt til ansikt, ville være en varm og berusende opplevelse. Men Bibelen forklarer at Guds hellighet og fullkommenhet er så fullstendig at hvis noen skulle se ham, ville han dø (2.Mos.33v20). Selv den minste synd i hans nærhet fører til umiddelbar fysisk tilintetgjørelse. Da Jesaja, Guds profet, så Gud på sin trone, falt han på sitt ansikt, skremte og var sikker på at han skulle dø (Jes.6v5).
Læren om helvete er falt ut av favør blant mange. Men den er der for en grunn. Gud forteller oss om helvete for å vise oss størrelsen på sin hellighet. Helvete er hva helvete er fordi Guds hellighet er hva det er. Helvete er ikke en grad varmere enn vår synd krever at det er. Helvete skal gjøre at vår munn står overfor Guds rettferdige og rene hellighet. Det skulle få oss til å skjelve for hans majestet og storhet.
Ironisk nok, i å få unna helvete, får du bort de samme ressursene som viser Guds rettferdighet. Når en person går gjennom voldtekt eller barnemishandling, trenger hun å vite at det er en Gud av slik grad av hellighet og skjønnhet at hans styre ikke kan tolerere noe ondt.

2. Jesus snakket mer om helvete enn noen andre i Skriften . Noen forsøker å unngå ideen om helvete ved å si: "Det var Gammel Testamentets Gud, tilbake da han var i hans yngre høye år og gretten. Men da Gud modnet i det nye testamente med Jesus-ydmyke og milde Jesus - handlet alt om kjærlighet og medfølelse. "
Problemet med denne oppfatningen er at når du begynner å lese evangeliene, finner du at Jesus snakket mer om helvete enn noen andre. Faktisk, hvis du teller opp versene, snakket Jesus mer om helvete enn han gjorde om himmelen. En av de mest berømte skeptikerne i historien, Bertrand Russell, sa i sin bok 'Why I'm Not a Christian' at Jesu lære om helvete er "den eneste dyptgående feil i Kristi karakter." Hvis vi ønsker å unngå ideen om helvete, kan vi ikke ignorere problemet ved å bare fokusere på den "ydmyke og milde Jesus".

3. Helvete viser oss omfanget av Guds kjærlighet i å redde oss. Hvorfor snakket Jesus om helvete mer enn noen andre i Bibelen? Fordi han ville at vi skulle se hva han skulle tåle på korset, på våre vegne. På korset var Jesu straff nesten ikke beskrivelig: denne blodige, ufargede gjenstanden av en mann ble gitt et kors som kanskje var resirkulert, sannsynligvis dekket i blodet, avføring og urin fra andre menn som tidligere hadde brukt det. Han hang der i enorme smerter, mens han sakte ble kvalt til døde.


Den verste delen var adskillelsen fra Far som Jesus følte, en separasjon som selv var helvete. "Min Gud, min Gud," ropte han: "Hvorfor har du forlatt meg?" (Matt 27:46). I alt dette tok Jesus helvete fra vår synd inn i sin kropp.
Folk føler ofte at helvete er en stor vansiring av Guds kjærlighet. Bibelen presenterer det som motsatt. Helvete forstørrer Guds kjærlighet ved å vise oss hvor langt Gud gikk, og hvor mye han gikk gjennom for å redde oss. {Også i dødsriket gikk Jesus, der hans lidelse for oss kulminerte -sammen med hans forkynnelse for dem som ikke hadde hørt. -1Pet3v19}

4. Folk er skapt som evige vesener. CS Lewis bemerket en gang (Mere Christianity) at helvete er en nødvendig konklusjon av den kristne troen av at mennesker ble skapt for å leve for alltid. Som han sa det:
EVIGE-VESENER--Kristendommen hevder at hvert enkelt menneske skal leve for alltid, og dette må være enten sant eller falskt. Nå er det mange ting som ikke ville være verdt å bry seg om, skulle jeg leve bare 70 år, men som jeg gjorde bedre å bry meg om veldig seriøst, hvis jeg skulle leve for alltid. Kanskje blir mitt dårlige temperament eller min sjalusi gradvis verre - så gradvis at økningen i 70 år ikke vil bli veldig merkbar. Men det kan være absolutt helvete i en million år: Faktisk, hvis kristendommen er sann, er helvete nettopp riktig teknisk term for hva det ville være.
Et annet sted (The Great Divorce) skrev Lewis:
Helvete . . begynner med et klagende humør, og selv er det fortsatt forskjellig fra det: kanskje kritisere det. . . . Du kan omvende deg og komme ut av det igjen. Men det kan komme en dag når du ikke kan gjøre det lenger. Deretter vil det ikke være noen du igjen til å kritisere humøret, eller til og å nyte det, men bare klagingen som fortsetter for seg selv for alltid, som en maskin.

5. På en måte sender Gud ikke noen til helvete; vi sender oss selv. Helvete er kulminasjonen av å be Gud om å "komme seg ut." Du forteller at Gud skal la deg være alene, og til slutt sier Gud: "Ok." Derfor beskriver Bibelen det som mørke: Gud er lys; hans fravær er mørke. På jorden opplever vi lys og ting som kjærlighet, vennskap og skapelsens skjønnhet. Dette er alle rester av lyset av Guds nærvær. Men når du forteller Gud, vil du ikke ha ham som Herre og sentrum av ditt liv, til slutt får du ditt ønske oppfylt, og med Gud går alle hans gaver.

Vi har to alternativer: å leve med Gud, eller leve uten Gud. Hvis du sier, "Jeg vil ikke ha Guds myndighet. Jeg vil heller leve for meg selv,"det er helvete. I The Great Divorce and The Problem of Pain, sa Lewis det på denne måten:
--På lang sikt er svaret på alle de som protesterer mot helvete, et spørsmål: "Hva spør du Gud om å gjøre?". . . å forlate dem alene? Akk, jeg er redd for det er det han gjør. . . . Til slutt er det bare to typer mennesker - de som sier til Gud "Din vilje skje" og de som Gud sier til slutt "Din vilje skje".

6. I en annen forstand sender Gud folk til helvete, og alle hans veier er helt sanne og rettferdige . Vi kan bli fristet til å rase mot Gud og korrigere ham. Men hvordan kan vi finne feil med Gud? Som Paulus sier i Romerne 9, hvem er vi - som bare klumper av leire - å anklage den guddommelige keramikeren?
Vi er ikke mer barmhjertige enn Gud. Jesaja påminner oss om at alle som for tiden er "fnyser mot Gud", kommer til å komme foran ham på den siste dagen og skamme seg, ikke bli regnet (Jes 45v24: Om meg skal de si: "Bare hos Herren er rettferdighet og styrke." Til ham skal de komme i skam, alle som var harme på ham. ), fordi de da vil innse hvor perfekte Guds veier er. Hver gang Gud sammenlignes med et menneske i Skriften, er Gud den mer barmhjertige av paret.
Når vi ser tilbake på våre liv fra evigheten, vil vi stå forbauset ikke av hans rettferdighets alvor, men ved hans barmhjertighetens storhet.

7. Det er ikke nok for Gud å ta oss ut av helvete; Han må ta helvete ut av oss . Noen mennesker ser et problem med å bruke helvete som en måte å tvinge folk til å underkaste seg kristendommen. Det er som om Gud sier, "Tjen meg ellers!" Og det virker manipulerende. Det kan overraske deg, men Gud er enig.
Hvis folk blir konvertert til Gud, bare fordi de er redd, eller fordi Gud har gjort et stort, mirakuløst tegn (se Lukas 16:31), kan de sende inn, men det ville ikke forandre deres hjerteinnstilling mot Gud. Hvis du aksepterer Jesus bare for å "komme ut av helvete", så hater du å være i himmelen, for bare de som elsker og stoler på Gud, vil nyte himmelen. Hvis du ikke elsker Gud, ville det føles som slaveri å bo i Guds hus. Det ville være som å tvinge deg til å gifte deg med noen du ikke ville gifte deg med. Den eneste måten du vil nyte himmelen er når du lærer å elske og stole på Gud.
Bare en opplevelse av Guds kjærlighet kan omorganisere hjertets grunnleggende struktur for å skape Guds kjærlighet og tillit. Det er ikke nok for Gud å ta oss ut av helvete; Han må ta helvete ut av oss.


JD Greear er ledende pastor i Summit Church i Raleigh-Durham, North Carolina..

Oversettelse og bilder ved Asbjørn E. Lund