Guds rette nådestol

(Fra Takk for dagen- takk for nåden 12.des; K. Furnes; Sambåndet forlag) Lydfil: Grace and mercy.

Rom 3v25: Ham (Kristus) har Gud stilt synlig fram for at han ved sitt blod skulle være soningsstedet (nådestol) for dem som tror. Slik viste Gud sin rettferdighet. For han hadde tidligere i tålmodighet holdt tilbake straffen for de synder som var begått.

Jesus i krybbenHvorfor måtte Jesus la seg føde og komme hit til jorda- kunne ikke Gud bare ha funnet en annen måte? Om det hadde vært mulig, hadde nok Gud spart den kjæreste han hadde. Men Jesu komme var ikke noe han fant på som en nødløsning. Den planen hadde vært i Guds hjerte lenge -som Guds eneste redning, før mennesket ble skapt. At det var planlagt lenge, kan vi se et forvarsel om i jødenes møtetelt under ørkvenvandringen med Moses. De ulike inventarene i tabernaklet, møteteltet som jødene bar med seg under ørkenvandringen har alle sitt evangeliske budskap, og alle peker fram mot Kristus.

Paktens ark sett fra sidenGud bad Moses lage en paktskiste, drøyt halvannen meter lang, snaut en meter bred og like høy. Over denne plasserte han nådestolen, av samme dimensjon og i rent gull. Under nådestolen skulle han legge steintavlene, Arons stav og en krukke med manna. Vi legger merke til at lovens krav ble lagt under nådestolen.

Hva skjedde så med dette? Jo, én gang i året gikk Aron -øverstepresten inn i teltet, og skvettet blodet av et lam uten lyte på denne nådestolen. Når da Gud så ned på nådestolen, så han blodet og lovens krav lå under blodet.

Jesus på korsetSå ser vi på andaktsordet igjen: Ham (Kristus) har Gud stilt synlig fram, for at han ved sitt blod skulle være soningsstedet (nådestolen) for dem som tror. En dag ble det reist et kors på Golgata utenfor Jerusalem. På dette ble Guds hellige og syndfrie Sønn korsfestet. Han ble det lyteløse offerlammet som ble ofret. I en ubeskrivelig legemlig og åndelig smerte blir han ofret for all verdens synd. Han, den éne rene, måtte ta regningen for alle.

Når Gud ser ned på det offerstedet, ser Gud ned på den rette nådestolen, Kristus på korset. Da ser han Lammets blod. Og under det ligger vårt syndige liv. Der ligger, som vi kunne se i møteteltet, alt Gud kunne kreve av deg. Alt det du har gjort av synder blir presentert der. Alt ble den dagen samlet og lagt inn under nådestolen/soningsstedet, Krisus på korset. Gud så blodet, og vårt liv var skjult under dette. Slik måtte Gud gjøre for at vi skulle bli frelst.

Det er bare ved troen vi kan gripe dette. Vår kutlturbakgrunn, følelser og fornuft når ikke fram.
Men Gud ber oss tro det, og det holder for tid og evighet.

En stol ble reist innenfor teltets ring,
Det ga et bilde av kommende ting.

Men en dag ble Kristus i brennende sol,
hengt opp som Guds rette nådestol.

Kristus maleri

 

Omsatt til .htm-format ved Asbjørn E. Lund